Gå til sidens hovedinnhold

Voi-sjefen advarte mot elsparkesykkelkaos i mars: – Arrogansen fra byrådet har resultert i et varslet kaos

Christina Moe Gjerde, sjef for elsparkesykkelutleieren Voi i Norge, har forsøkt å få til dialog med byrådet en rekke ganger. Det har byrådet avslått hver gang, sier hun.

– Vi har siden første dag vi kom til Oslo forsøkt å komme i dialog med byrådet uten å lykkes. Vi opplever at byråkratene i Bymiljøetaten har vært overlatt til seg selv, mens politisk ledelse i kommunen nærmest har lukket øynene, sier Christina Moe Gjerde til Avisa Oslo.

Voi er blant de aller største aktørene i Oslo innen utleie av elsparkesykler. Den siste tiden har debatten om disse syklene rast, da de skaper farlige situasjoner, fyller gatene, og sender folk til legevakta i hopetall.

Moe Gjerde, som er sjef for Voi i Norge og Finland, mener dette er en varslet katastrofe. Siden Voi entret det norske markedet i 2019, har de tatt initiativ overfor byrådet åtte ganger uten positiv respons, ifølge henne. Dette – mener Moe Gjerde – er blant årsakene til det kaoset vi ser i dag.

– Det er ganske vanskelig å samarbeide når du ikke engang får anledning til å møte de du skal samarbeide med. Nå er vi lovet et møte med Raymond Johansen etter ferien og krysser fingrene for at bransjen og byrådet kan ha en langt bedre dialog fremover enn hva den har vært tidligere.

I mars i år skrev Moe Gjerde i en e-post til byrådet, at «Uten en bindende avtale mellom kommunen og utleieaktørene vil situasjonen høyst sannsynlig resultere i anarki blant utleieaktørene. Kommunen lukker nok en gang øynene og sørger for enda en sommer med elsparkesykkel-kaos. Vi advarer mot denne situasjonen, og etterlyser at det tas grep fra kommunens hold.»

Byrådet på sin side står fast ved at de ikke har hatt mulighet til å regulere markedet før ny lovgivning kom på plass i vår.

Les også

Kan komme enda strengere regler for elsparkesykler: – Ikke sikkert at dette er nok

Tilbød gratis parkeringsstativer

Allerede i januar 2019 ba Kristian Agebo, daværende sjef for offentlig politikk og markedsutvikling i Voi, kontakt med byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, og ba om et møte for å drøfte «rammene for å tilby elektriske sparkesykler i Oslo».

Invitasjonen med den politiske ledelsen ble avslått, men Voi ble tilbudt et møte på administrativt nivå. Dette er et gjennomgangstema i kommunikasjonen mellom selskapet og byrådet, mener Moe Gjerde.

– Den første henvendelsen vår ble sendt for to og et halvt år siden. I august i fjor sendte vi over 13 konkrete punkter for et ryddig og velorganisert marked. I juni tilbød vi 1.000 gratis parkeringsstativer, men ble avvist. Det provoserer meg når Raymond Johansen sier at «aktørene må samarbeide med byene».

Les også

Elsparkesyklene skaper trøbbel for blinde: – Får betydning for hverdagen

– Har hatt møte med Voi i år

Byråd for miljø og Samferdsel Sirin Stav (MDG) avviser kritikken fra Voi, og viser til at hun selv har hatt møte med dem. Da var hun riktignok bystyrerepresentant, og ikke byråd. Stav tok over jobben etter tidligere byråd Lan Marie Berg tidligere i sommer.

– Hvis jeg først skal møte med én aktør som byråd, må jeg likebehandle og ha møte med alle, understreker hun overfor AO.

Hun avviser også at Bymiljøetaten har vært «overlatt til seg selv», slik Moe Gjerde påstår.

– Det er spesielt at Voi fraskriver seg ansvaret for dialog når de har hatt mulighet for kontakt med etaten. Byråder har tett kontakt med sine etater, og innspill til Bymiljøetaten formidles til byråden.

Les også

Tror det blir verre, før det blir bedre: – Dette er for lite og for sent

Ønsker anbud

Voi har lenge vært tydeligere på at de ønsker at det skal gjennomføres anbud for retten til å leie ut sparkesykler i byen. Dette mener Moe Gjerde ville gjort situasjonen med håndterlig.

– Arrogansen fra byrådet har resultert i et varslet kaos for både bransjen, brukerne og deres medtrafikanter. Jeg minner om at bystyret i Oslo i oktober i fjor vedtok at kommunen skulle få på plass en anbudskonkurranse. Dagens situasjon ville sett helt annerledes ut dersom byrådet tidlig inngikk dialog med bransjen og var mer løsningsorienterte.

Dette står byrådene Stav og Raymond Johansen (Ap) fast ved at Oslo ikke har hatt anledning til.

– Kommunen kan per i dag ikke tilby noen aktører enerett til å operere gjennom en anbudskonkurranse. Rettsavgjørelsen fra Trondheim er i disfavør av dette, sier Stav, som viser til at Trondheim ikke fikk lov til å nekte aktøren Ryde å operer i byen. Saken ble anket fra tingretten til lagmannsretten, men heller ikke der fikk Trondheim medhold.

Stav viser også til at bystyret har vedtatt at de ønsker en anbudskonkurranse, men at Stortinget ikke åpner for dette da loven ble vedtatt.

– Vi kan likevel regulere antall aktører, men dette må vi vurdere nærmere. Det viktigste for oss har vært å få på plass en regulering så raskt som mulig, og vi trenger mer tid for å lage konkurransekriterier for å begrense antall aktører.

Byrådsleder Johansen støtter sin byrådskollega.

– Det er det ikke åpent for. Vi har ikke anledning for å gjøre et anbud nå. Vi må først lage en forskrift, sånn vi gjør nå, og så er det en tidkrevende prosess med lovpålagte krav om høring og saksbehandling.

Han skal ha et møte med Voi når han er hjemme fra ferie, og kjenner seg sånn sett ikke igjen i at han ikke har vært villig til å møte med aktørene, sier han til AO.

– Voi virker ganske frustrerte på byrådet. Ser du frem til møtet med dem?

– Ja, det tar jeg med knusende ro. Det er jo sånn det er, og jeg tror også det gjør inntrykk på alle her de signalene som kommer fra legevakta. Jeg har takket ja til en prat, det vil jeg gjerne ha, også tar vi det derfra.

Les også

Kenneth ble nervøs da den to dager gamle Teslaen lagde ekkel lyd: – Jeg er fremdeles i skammekroken

Les også

Her blir Jorunn eskortert fra Langøyene av et titalls politibetjenter

Kommentarer til denne saken