Gå til sidens hovedinnhold

Visit Oslo slakter Innovasjon Norges storbyprofil

Visit Oslo kommer med knallhard kritikk av Innovasjon Norges reiselivssatsing. –Byene blir ikke prioritert, mener administrerende direktør Christian Lunde.

«Byråkratisk, tungrodd, kostbar og ineffektiv.» Visit Oslo sparer ikke på kruttet når de beskriver Innovasjon Norges innsats for reiselivet i Norges største byer.

Torsdag denne uka legger Innovasjon Norge frem en ny strategi for reiselivet. Strategien er laget på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, og skal stake ut kursen for utviklingen av Norge som reisemål.

I arbeidet med strategien kommer det frem at storbyene er svært misfornøyde med jobben Innovasjon Norge gjør.

«Storbyene opplever at de ikke blir prioritert fra virkemiddelapparatet», skriver Visit Oslo i et innspill til Innovasjon Norge.

Les også

Hotellene frykter smitteryktet til Oslo. Har halvert hotellstaben

Innspillet er ført i pennen av Visit Oslo, på vegne av destinasjonsselskapene i Oslo, Tromsø, Trondheim, Bergen og Stavanger.

Vil skille ut Visit Norway

Innovasjon Norge eies av Nærings- og fiskeridepartementet og fylkeskommunene. Selskapet profilerer Norge som reisemål gjennom Visit Norway, og har i år satt av 171 millioner kroner til reiselivsformål.

Destinasjonsselskapene i landets fem største byer mener det er på høy tid å ta Visit Norway ut av Innovasjon Norge, og etablere det som et eget aksjeselskap. Dette er for øvrig samme konklusjon som konsulentselskapene Oslo Economics/PWC og Menon anbefalte i en gjennomgang av virkemiddelapparatet i 2018 og 2019.

Målet er et «handlekraftig, effektivt, ubyråkratisk destinasjonsapparat med færre aktører, tydelige beslutningslinjer, tydelig struktur og oppgavefordeling og solid, langsiktig finansiering», heter det i innspillet.

Hardt rammet

Adm. direktør Christian Lunde i Visit Oslo ønsker ikke å utdype kritikken nå, og viser til den varslede reiselivsstrategien.

– Vi håper selvsagt at vi har blitt lyttet til og at den kommende strategien vil bidra til et sårt tiltrengt løft for reiselivsnæringen her i Oslo som ligger med brukket rygg, sier han.

Reiselivet er blant bransjene som er aller hardest rammet av smitteverntiltakene. En undersøkelse fra NHO Reiseliv viser at reiselivet i Norge har tapt 57 milliarder kroner på koronakrisen. Reiselivet i Oslo er ekstra hardt rammet. Her er omsetningstapet på hele 87 prosent, ifølge undersøkelsen.

Les også

Å hjelpe Oslos reiseliv nå er en god investering

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge har selv sittet på andre siden av bordet, som tidligere sjef i Visit Oslo.

– Jeg har full forståelse for at reiselivslederne kjemper for byene sine. Det er jobben dere å sikre så gode vilkår som mulig for sine destinasjoner, sier hun.


Bratland Holm sier hun ikke kan kommentere innholdet i den nye strategien før torsdag, men understreker at byene er viktige for Innovasjon Norge.

– De senere årene har vi løftet byene og aktiviteter som er særlig viktige for dem, som kongresser, arrangementer og kultur. Det skal vi fortsette med, i tett samarbeid med byene.

Les også

Østmarkas mest fotograferte furu er hogd ned og brent på bålet – turfolk i harnisk

Klar tale

I Bergen tar reiselivsdirektør Anders Nyland bladet fra munnen før strategien legges fram, og utdyper kritikken.

– De store byene er veldig omforent i det innspillet vi sendte. Hovedårsaken til at vi er så tydelige er at byene er motoren i norsk reiseliv. Det er vi som driver trafikk, og som sender disse kundene ut til regionene, sier reiselivsdirektør i Bergen, Anders Nyland.

Han mener en ny nasjonal reiselivsstrategi må reflektere det å være prioritert i strategien. Et av hovedankepunktene til de store byene er satsingen på sesong hele året. Da er reiselivet som handler om det utenom turisme veldig viktig. Kurs, konferanser, kongresser og møter generer veldig mye trafikk, så mye som fire av ti kroner ifølge Nyland, og det bidrar til trafikk utenfor turistsesongene.

– Denne aktiviteten skjer primært i byene, og er veldig viktig for helårsdrift og heltids arbeidsplasser. Det gir sosial bærekraft med mindre ufrivillig deltidsjobbing, sier Nyland.

Må kutte selskaper

Han forteller at de er spent på hva som ligger i den nye strategien. Ut ifra de løypemeldingene de har fått underveis så frykter de at en strukturendring av organiseringen vil ikke være en del av det som legges fram.

– Jeg forestiller meg at sjefen i Visit Norway må ha en veldig krevende jobb med å rapportere i flere ulike linjer. Hun er heller ikke en del av toppledergruppen. Det er viktig å diskutere om reiseliv ville vært bedre tjent med å flytte ut i en egen virksomhet, sier Nyland.

Han mener også at det er for mange små destinasjonsselskaper i Norge, og at det svekker muligheten for å markere seg ute.

– Oslo og Viken har vel et tjuetalls selskaper. I Vestland er det åtte destinasjonsselskaper. Det er i min bok lite hensiktsmessig. Moderne digital markedsføring krever muskler, og økonomien i de mange selskapene er så svak at de ikke har råd til annet enn å lønne dem som jobber der. En konsolidering kan være riktig, mener Nyland.

Les også

Åpner kafé i Ekebergskrenten: – Vi har tydelige planer

Les også

Dette var et paradis for fugler og insekter. Nå vil politikeren ha det tilbake

Les også

Adalone (45) har funnet drømmeleiligheten. Bli med inn i Oslos Venezia

Kommentarer til denne saken