Gå til sidens hovedinnhold

Vigelandsmuseet på gjev liste

Vigelandmuseet i Oslo er blitt trukket frem av den anerkjente avisen The New York Times som én av fem Instagram-kontoer verdt å følge – på verdensbasis.

– At New York Times legger merke til oss er en fantastisk anerkjennelse, sier museumsleder Jarle Strømodden.

The New York Times nådde i november 7 millioner abonnenter, og Vigelandmuseet har fått merke effekten av en slik omtale. Følgermassen på Instagram har økt med 25 prosent siden artikkelen kom.

LES OGSÅ: Via mobilen viser Diana (46) frem Oslo til amerikanske kunder: – De elsker Munch!

– Vi har over tid jobbet systematisk med vår Instagram-konto. Det er egentlig ganske enkelt: Vi legger ut gode bilder av verk fra samlingen, både de kjente og mindre kjente skulpturer. Dette suppleres med historiske bilder, samt bilder fra de skiftende utstillingene. At dette er en forlengelse av vårt formidlingsprogram stemmer godt, forteller Strømodden.

Ifølge artikkelen er suksesskriteriet for en vellykket museumskonto på Instagram at kontoen behandles som en forlengelse av institusjonens formidlingsprogram – og ikke som en promoteringskanal som higer etter «likes». Det har Vigelandmuseet lykkes med.

Les også

BBC: Dra til Frognerparken

Omar Samy Gamal, byråd for kultur, idrett og frivillighet, synes det er fantastisk at Vigeland-museet blir lagt merke til.

– Vigeland er en kunstner som vi har et veldig tett forhold til i Oslo. I en tid hvor digitalt innhold er blitt mye viktigere er det veldig gøy å se at vi hevder oss på et slikt nivå. Mange kjenner til kunsten i parken, men museet er en perle som jeg håper flere vil besøke når museene kan åpne dørene igjen, sier Gamal.

Kommentarer til denne saken