16. mai skrev Avisa Oslo om Bård Nylund (41), som mandag ettermiddag fant et klistremerke på bilen sin. Der sto det «Stans forbudt – shit parking award».

BAKGRUNN: Bård (41) fant dette klistremerket på bilruta: – Det var jævlig irriterende

Avisa Oslo kunne fortelle at det er sykkelaktivister i Oslo som fester klistremerkene på biler som blant annet står parkert i sykkelfelt.

Lei av feilparkeringer

En av dem som selger klistremerkene til privatpersoner er den tidligere advokaten Bengt Erik Waldow (41). Han uttalte til avisa at syklister i Oslo er lei av at bilister parkerer feil.

– Vi er en gjeng syklister som har sett oss lei av feilparkeringer, særlig i sykkelfeltet og gangvei, som er til hinder for myke trafikanter. Det er et kjempeproblem med feilparkeringer, men Bymiljøetaten gjør fint lite.

– Så da tar dere saken i egne hender?

– Ja, det er ment som en vennlig påminnelse om å parkere lovlig, uttalte han.

Ble irritert

Saken har skapt stor debatt på blant annet Twitter, og onsdag kaster også varaordføreren seg på.

Han sier til Avisa Oslo at han ble irritert da han leste om det Nylund ble utsatt for. Nylund mener han sto lovlig parkert, noe Alsabeehg reagerer sterkt på, dersom det stemmer.

– Handlingen bygger opp en unødvendig konflikt mellom de som sykler og kjører bil, og det er det siste vi trenger i Oslo. I byen skal det være plass til alle, og alle må holde reglene, sier han.

– Oslo har ikke behov for moralpoliti på sykkel. Enten noen går, bruker elsparkesykkel, sykler eller kjører bil kan alle gjøre feil. Vi må la Bymiljøetaten eller politiet håndtere dette, og ofte hjelper det å ta det opp på vennlig måte med de som begår feilen, legger han til.

– Hjelper oss ikke

Bård Nylund forteller at klistremerket han fikk festet på ruten satt godt, og at han brukte tre kvarter på å få bort lappen og limet. Bengt Erik Waldow uttalte at aksjonen ikke er ment som hærverk, og at om man opplever det slik så beklager de det.

Nå ber Alsabeehg aksjonistene legge ned klistremerkene og heller skape positivitet rundt sykkel i byen:

– Jeg vil be de som har startet denne aksjonen om å stoppe. Det er et sterkt politisk ønske om å legge til rette for at flere skal sykle i Oslo, og vi er avhengig av å skape mest mulig positivitet rundt det å sykle i byen. Polarisering og kategorisering av hverandre hjelper oss ikke med å nå våre klimamål, avslutter han.

Bøtene haglet i sykkelfeltet: Dette tenker Bymiljøetaten om veien videre

Uenige om fjerning av p-plasser i Ullevål hageby: – Da får de bare gå 100 meter til, så blir de litt sprekere