Gå til sidens hovedinnhold

Utleierne kan fritt stjele plass i byrommet

I denne videoen ser vi et bysykkelstativ. Dette må Oslo bysykler betale for. Det skyldes at stativet har en fast plass i fellesrommet og at det dermed kan reguleres av kommunen. Ved siden av ser vi to elsparkesykler på fortauet. Disse går som «sykkel i by» i Norge, men har ingen fast plass.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Dermed faller de utenfor lovverket som gir kommunen reguleringsmyndighet. Utleierne kan fritt stjele plass i byrommet, skape en mengde plager for andre brukere og behøver ikke betale en krone for å fylle opp fortau og gangveier med elsparkesykler.

Denne uretten har politisk støtte i regjeringen. Faktisk mener kommunal og moderniseringsminister Nikolai Astrup at utleieselskap av elsparkesykler skal ha gratis adgang til byens fellesrom.

Bakteppet er dette. Regjeringen er likegyldig til forskjellsbehandlingen på gateplan mellom utleieselskapene for elsparkesykler og andre næringsaktører. Slik må vi tolke Astrups trenering og bevisste utenomsnakk. Aftenposten hadde rett i sin nylige leder.

Om Astrup er sikker på at kommuner har råderett, «burde han for lengst forklart hvordan ". Astrup er godt klar over at kommuner ikke har den myndigheten. Jon Georg Dale var tydelig på det sommeren 2019, da han sa at han ville få på plass nytt lovverk om utleieselskapene ikke tok seg sammen.

Dessverre glemte Dale løftet han ga til Norges Blindeforbund om at det ville bli ordnet opp. To år etter må butikker i norske byer fortsatt betale for bruk av fortau. Utleieselskapene, derimot, kan helt gratis fylle fortau og gangveier med sine. Ny lovgivning må på plass!

I andre land har nasjonalforsamlingene kjapt fått på plass nødvendig lovgivning når deres veitrafikklov kom til kort overfor det man kaller «free floating rental e-scooters». Det skjedde i Spania, Østerrike, Tyskland, Frankrike og Danmark, m.fl. Der fikk byene råderett og kan regulere omfanget av utleiernes virksomhet.

Statens vegvesen har innrømmet at det ikke var meningen at «kommersielle aktører» skulle få ta seg fritt til rette på fortau, da de gjorde elsparkesykler til «sykkel i by», men det ble konsekvensen. Norske byer går glipp av inntekter!

Og dette mener Nikolai Astrup er helt i orden, siden han velger å ikke gjøre noe med saken. Hans departement melder at det ikke vil kunne få på plass nødvendig regelverk «til årets sesong», selv om han alt i fjor ble bedt om å sette i gang med nødvendig lovendring.

Oslo kommune ville fått inn over 70 millioner kroner fra utleierne, om den kunne tatt betalt slik man gjør i Santa Monica og Los Angeles. Nå tjener utleierne 7 kroner for hver tier de omsetter, helt gratis. Denne forskjellsbehandlingen må ta slutt.

Stein Leikanger, «La oss ta fortauene tilbake»

Kommentarer til denne saken