Gå til sidens hovedinnhold

Tusen ledige plasser i villagatene, ingen til blokkbeboerne: – Vi vurderer å flytte

– Jeg er enig i at det kan høres rart ut, sier lederen i bydelsutvalget.

Nettavisen: I mai 2020 flyttet Erik Stene og Henriette Berg inn i et blokksameie øverst i Økernveien, i nordenden av bydel Bjerke. Et snaut år senere vurderer paret seriøst å flytte – grunnet bydelens parkeringspolitikk.

I september ble det innført beboerparkering i utvalgte soner i bydelen. Grovt sett betyr det at mens villagatene på Risløkka er tilbudt beboerparkering, må en stor «blokk-øy» midt i bydelen klare seg uten.

Fram til september, da beboerparkeringen ble innført, var det enkelt å finne parkering i sidegatene i området. I disse gatene, med småhusbebyggelse og villaer, har beboerne fått tilbudt om beboerparkering.

Tusen ledige plasser – alle får avslag

Bare en tredel av dem som har fått tilbudet om beboerparkering i Bjerke bydel, har benyttet seg av tilbudet. To tredeler av beboerne som er tilbudt slik parkering, har dermed avslått tilbudet.

Det betyr at over tusen beboerparkeringsplasser er ubenyttet, men ikke tilgjengelige for andre enn dem som i parkeringssonen, heller ikke om de bor 50 meter unna.

Erik Stene spurte bydelen om det var mulig å få betale for en beboerparkeringsplass slik at han og kona kunne få anledning til å parkere i sidegatene, som før ordningen ble innført. Svaret var negativt.

– Vi som bor i Økernveien har nå blitt fratatt muligheten til å parkere i nærområdet. Bydelsutvalget har bestemt at kun villaeierne på Risløkka skal få parkere der, og ikke vi som bor i blokk her i Økernveien. Det synes vi er hensynsløst, sier Erik Stene.

– Den eneste begrunnelsen vi har fått er det er bydelen skal bestemme over parkering i bydelen, sier Henriette Berg.

I bydelens svar til Erik Stene opplyser saksbehandleren at det har kommet mange henvendelser fra beboerne i området, men at alle får negativt svar:

«Svaret til alle er det samme: «Bydelsutvalget har bevisst ikke ønsket å inkludere nye regulerte boligområder i beboersonene fordi tilgang til parkering der skal følge det antall som ble bestemt i reguleringsplan og byggesak».

– Får bare arrogante svar

– Vi er for beboerparkering og har ønsket det. Jeg trodde det var mulig å ta opp dette, men får bare arrogante svar tilbake fra bydelen, sier Erik Stene.

Bjerke bydel er en av de minste i Oslo, med 33.000 innbyggere, men også en av de raskest voksende, med en anslått befolkning på 41.000 innbyggere om ti år.

Mye av befolkningsveksten skjer gjennom tilflytting til disse blokkområdene. Mange av de store blokksameiene er bygget i løpet av de siste 15–20 årene.

Les også: Krevde ti kroner for parkeringen og 59 kroner i gebyr: – Folk er rasende

I parkeringsnormen som bydelen viser til i sine avslag til beboere som ønsker å betale for beboerparkering, er det et lavere antall parkeringsplasser tilhørende sameiene enn det er leiligheter – typisk er det inkludert parkering til to av tre leiligheter.

Gateparkering utenfor sonene er nå også mer begrenset enn før, blant annet fordi Økern torgvei, som skjærer gjennom mye av blokkbebyggelsen, har fått sykkelfelt på begge sider der det tidligere var mulig å parkere bilen.

– Joda, det er prinsipprytteri

I oktober oppfordret bydelsutvalgsleder Lars Erik Fuglesang (Ap.) blokkbeboere til å seg om krav:

– De får komme til bydelsadministrasjonen med ønskene sine, så får vi se det an, sa han til Nettavisen 15. oktober 2020.

Nå svarer han slik på spørsmål om hvorfor ikke de som spør, kan få benytte noen av de over 1.000 ubenyttede beboerparkeringsplassene:

– Det er fordi antallet parkeringsplasser i sameiet er regulert etter parkeringsnormen.

– Men parkeringsnormen i en blokk sier ingenting om gateparkering?

– Ingen kan kreve å få lov til å parkere i gata.

– Hvorfor er det rimelig utelukke alle som bor i disse blokkene fra beboerparkering, mens rundt 1.000 av 1.500 tilbudte plasser til beboere i de tilgrensende villagatene ikke er benyttet?

– Vi har innført beboerparkering de områdene dette har vært ønsket av beboerne for å fjerne fremmedparkering.

– Men saksbehandlingen viser at det i etterkant har kommet mange henvendelser fra folk som ønsker å bli innlemmet i beboerparkeringen?

– Flesteparten av borettslagene vi har henvendt oss til har sagt nei. Sletteløkka og Veitvedt, for eksempel, har sagt nei, og argumentasjonen er at det er for dyrt. Vi vil gjerne hjelpe beboerne, men vi kan ikke fordelsbehandle en person framfor en annen, selv om jeg skjønner frustrasjonen.

– Hvorfor er det et problem å tilby beboerparkering selv om det bare skulle være noen få som ønsker det? Det er jo tusen ubenyttede plasser i sidegatene rett ved denne blokka?

– Vi har ikke noe godt svar på dette. Det har vært ønsket at man innfører dette, men bydelsutvalget har sagt nei. Det blir en helhetsvurdering.

– Er ikke dette rent prinsipprytteri?

– Det er nok det. Og jeg er enig i at det kan høres rart ut. Men vi må følge de forskrifter og regler som legges til grunn.

– Var ikke hensikten med beboerparkering å gjøre det enklere å parkere for beboerne?

– Folk sier nei der man tilbyr å utvide. Hadde ikke prisen blitt så høy, kunne det kanskje sett annerledes ut, sier Fuglesang.

Vurderer å flytte

– Det er jo interessant at Arbeiderpartiet forbeholder parkering for villaeierne, mens blokkbeboerne ikke får, sier Erik Stene.

Paret understreker at de er for beboerparkering, men synes det er pussig at man ikke se helhetlig på et område som hører naturlig sammen. Stene og Berg opplyser at de er helt avhengige av to biler, på grunn av jobb og familieforhold.

Den ene bilen må de nå langt av gårde for å parkere – det kan bli vel upraktisk i lengden:

– Dette gjør at vi må vurdere om kan fortsette å bo her eller blir nødt til å flytte et annet sted.

Kommentarer til denne saken