Gå til sidens hovedinnhold

Testet ny seksualundervisning på fire skoler i Oslo: – Det ble kanskje litt for mye

Elevene ved Lindeberg skole har blandede meninger om den nye seksualundervisningen.

I et auditorium på Lindeberg barne- og ungdomsskole sitter en 9. klasse med blikket rettet mot et lerret. Idet et klipp fra BBCs dramaserie «Normal People» skrus på, hvor hovedrollene skal til å ha sex for første gang, sprer fnisingen seg i rommet.

Tone Bjørnson Aanderaa er helsesykepleier og sexolog ved Helsestasjon for kjønn og seksualitet i Oslo. I et prosjekt med Sanitetskvinnene lanserer de i disse dager et nytt seksualundervisningsopplegg kalt «Spør først» for 9.-klassinger. I Oslo har de fire pilotskoler hvor de gjennomfører undervisningen.

Målet er å fremme en god og sunn seksualitet og forebygge seksuelle overgrep blant ungdom.

– Økning i gråsone-overgrep

Scenen fra «Normal People» skrus av. Aanderaa forklarer klassen at de har brukt nettopp den scenen for å vise et godt eksempel på hvordan en dialog mellom en kvinne og mann bør foregå når de skal være intime sammen før en seksuell debut.

Sjekk ut elevenes reaksjon her:

Maud Lervik

– Vi har satt i gang prosjektet fordi vi har lang erfaring med å jobbe med ungdom, og vi ser dessverre at det er en økning i gråsone-overgrep blant ungdom.

Hun forklarer at i slike tilfeller kjenner ofte ungdommene hverandre fra før.

– Så vi ønsker å komme inn tidlig og bevisstgjøre dem på å respektere andres grenser og å være bevisste hva man ønsker seg, forklarer Aanderaa.

– Før holdt jeg en rekke foredrag på videregående skoler, og da opplevde jeg at man kom inn for sent. Man trenger å prate med ungdommen før de begynner å drikke og dra på fest. Derfor tenkte vi at 9. trinn er viktig sted å begynne, sier Ida Hansen, seniorrådgiver vold ved Norske Kvinners Sanitetsforening.

Men akkurat dette er ikke niendeklasseguttene Mikaeel Riaz Shakoor og Hadi Hishiar Ahmed helt enige i. Begge to mener det er bedre å vente med seksualundervisningen.

Se hva elevene svarer her:

– Kanskje vi kan ha det i første klasse i videregående, sier Riaz Shakoor.

– De vil lære dere om grensesetting, hva tenker dere om det?

– Det blir litt for mye for oss ungdommer, svarer Hishiar Ahmed.

– Det er greit å kunne kjenne regler, men når de viser sånne videoer som vi fikk se, det ble kanskje litt for mye, sier Riaz Shakoor.

– Men hvorfor tror dere de har lyst å lære dere om dette allerede i niendeklasse?

– Det er jo kanskje fordi det skjer voldtekt mot barn også, da, sier Riaz Shakoor.

– Ja, og ungdommer også. Ikke bare folk over videregående, skyter Hishiar Ahmed inn.

Freya Sofiskaia-Gundersen (15) går i sammen klasse som Riaz Shakoor og Hishiar Ahmed. Hun er strålende fornøyd med den nye undervisningen.

– Jeg føler at denne undervisningen dekker ganske mye av det som trengs.

Hun synes også det var fint at Aanderaa og Hansen påpekte at man ikke trenger å dele personlige opplevelser med klassen.

– Det er viktigere å snakke med folk man stoler på. For eksempel noen som kan gi deg et profesjonelt råd, eller som får deg til å føle deg tryggere på ting.

15-åringen følte seg komfortabel i undervisningen.

– Jeg synes det var fint at de lærer bort at ungdommer tar ting i ulikt tempo, og at man har rett til å bestemme over egen kropp.

Så du denne? Elise (11) ble smittet av korona- slik unngikk hun at resten av familien ble smittet

Hun mener også det var fint at de diskuterte grensesetting.

– Jeg synes det er ganske viktig. Hvis man har hatt dårlig erfaring med det når man var yngre, så kan det gjøre at man kanskje ikke vil ha sex når man er eldre. Det kan ødelegge ganske mye, sier hun.

Vil lage alderstilpasset opplegg

I en rapport fra Barneombudet fra 2018 om seksuelle krenkelser, trekker ungdommer frem at de må settes i stand til å sette sine egne grenser, og å kjenne igjen hvor grensene til andre går. De ønsket seg muligheten til «å diskutere og lære i fellesskap (...)».

Aanderaa synes ikke det er veldig tidlig å starte seksualundervisning i 9. trinn, og håper å utvide pilotprosjektet.

– Jeg tror jo at man skal begynne å snakke om seksualitet allerede i barnehagen. Ved å jobbe med «Spør først» har det blitt tydeligere for oss at vi ønsker og håper at vi også kan lage et opplegg for barneskolen. Vi ser nå at holdninger knyttet til pornografi som barn har sett på gjennom nettet, påvirker barn på en negativ måte. Derfor er det viktig å snakke om det også i barneskolen.

Rundt halvparten av norske 13-18-åringer har sett porno på nettet, ifølge en Redd Barna-rapport fra 2020. Av disse så 57 prosent porno første gang før de fylte 13 år. Ungdom peker på flere problematiske sider ved bruk av pornografi, ifølge rapporten. «Spør først» skal bevisstgjøre ungdom på forskjellene mellom porno og voldtekt på den ene siden, og frivillig sex på den andre.

Målet deres er å lage alderstilpassede «Spør først»-undervisningsopplegg for barneskolen, ungdomsskolen og videregående, slik at det vil være en kontinuitet i undervisningsopplegget.

Etter undervisningen evaluerer elevene den.

– Vi får evalueringene fortløpende, men vi har ikke analysert dem grundig ennå. Det vi får inntrykk av, er at mange lærer noe nytt, og veldig mye handler om at de er blitt mer bevisste på egne grenser, mer bevisste på hva samtykke er, hva voldtektsparagrafen er og at de også har lært mer om hva seksualitet er, sier Aanderaa.

Hun sier at elevene er tydelige på at de ønsker å lære mer om kommunikasjon med hverandre når det gjelder sex, bildedeling, seksuell orientering og legning.

– Så de er ganske tydelige på at dette er nyttig, sier Aanderaa.

Hun og Hansen prater også med elevenes foreldre.

– De har gitt tilbakemeldinger som «åh, så bra at dere prater med barna våre om dette» og sagt at «dette her burde alle ungdomsskoler ha som tilbud til sine elever», sier Hansen.

Les også: Skal bruke 60 millioner på vegetarmat i skolen

Kommentarer til denne saken