– Det er alltid gøy å slå svenskene, og kjempestas å bli kåret til Europas beste hovedstad, og den mest konkurransedyktige, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) til Avisa Oslo.

Det er Stockholms Handelskammare, sammen med konsulentselskapet Oxford Economics, som kårer Oslo til vinneren – og dermed som Europas beste hovedstad.

Derfor vant Oslo

Formålet med undersøkelsen er å kartlegge Stockholms konkurransekraft. Sveriges hovedstad ble nummer to, etterfulgt av København på tredjeplass.

Oslo vant altså den totale kåringen med 68 av 100 mulige poeng.

Norges hovedstad går også helt til topps i tre av elleve av undersøkelsens underområder: Arbeidsmarked, velferd og bærekraft.

Rapporten begrunner at førsteplassen går til Oslo for arbeidsmarked med følgende:

«Oslo inntar førsteplassen delvis på grunn av god produktivitet, lav arbeidsløshet, god tilgang på høyt utdannet arbeidskraft, samt en effektiv matching på arbeidsmarkedet».

At Oslo kommer best ut på bærekraft tilskrives byens «høye andel av elbiler som er overlegent høyre sammenlignet med alle andre hovedsteder».

– Som miljøpolitiker syns jeg det er veldig gøy. Det handler om at vi har satset stort på miljø, klima og transporttiltak som sykkelveier og et bilfritt byliv, sier MDG-politiker og finansbyråd Wilhelmsen til Avisa Oslo.

Slik skåret Oslo

Dette er områdene som inngikk i undersøkelsen, og Oslos rangering:

  • Økonomisk stabilitet og forretningsklima: 4. plass
  • Politisk klima og inkludering: 3. plass
  • Global hub: 18. plass
  • Infrastruktur og reising: 7. plass
  • Digitalisering og innovasjon: 4. plass
  • Arbeidsmarked: 1. plass
  • Boligmarked: 17. plass
  • Velferd: 1. plass
  • Trygghet og sikkerhet: 3. plass
  • Bærekraft: 1. plass
  • Velvære: 6. plass

– Det er attraktivt å drive forretning i Oslo. Vi har samtidig sikret en god og stabil økonomi, noe jeg synes er veldig viktig. Jeg er også veldig fornøyd med at satsingen Oslo kommune har gjort på digitalisering av offentlig sektor, gjenspeiles her, kommenterer finansbyråden.

Men det er ett punkt Einar Wilhelmsen ikke er fornøyd med:

På punktet «global hub» havner Oslo helt nede på en 18. plass, av 27 mulige.

– Det er kanskje ikke så lett å konkurrere med Berlin som ligger midt i Europa. Men dette viser at det å få på plass skikkelige toglinjer til større europeiske byer er kjempeviktig. Og det klarer ikke vi i byrådet å gjøre alene.

Her er hele lista

I rekkefølge:

  1. Oslo
  2. Stockholm
  3. København
  4. Helsingfors
  5. Luxemburg
  6. Wien
  7. London
  8. Amsterdam
  9. Berlin
  10. Dublin
  11. Paris
  12. Tallinn
  13. Madrid
  14. Brussel
  15. Praha
  16. Ljubljana
  17. Lisboa
  18. Vilnius
  19. Budapest
  20. Warszawa
  21. Riga
  22. Bratislava
  23. Zagreb
  24. Roma
  25. București
  26. Sofia
  27. Athen