Den uanmeldte smilefjeskontrollen skjedde 26. april hos Jonoe i Thovald Meyers gate på Sagene. Like ved grensen til Grünerløkka.

Uten at de ansatte visste noe, sto to seniorinspektører ved inngangen – klare til å saumfare lokalene.

Funnene på kjøkkenet førte til at Mattilsynet tok i bruk et av sine sterkeste tiltak.

Jonoe fikk umiddelbart forbud mot å all håndtering og salg av mat. All egenprodusert mat, og mat som var pakket om, i lokalene måtte kastes.

Kontrollen førte også til et klart surt fjes på smilefjesplakaten.

Dette fant Mattilsynet

  • Gjennomgående skittent i lokalene.
  • Ansamling av gamle matrester, støv og skitt flere steder.
  • Urent blant annet under benker, på gulv, kjøledisker, sushimonter, hyller og felles berøringspunkter.
  • Kjøkkenutstyr og servise med belegg av fett og gamle matrester.
  • Urent blant annet på kniver, riskoker, tallerkener, kjeler og lokk.

Mattilsynet advarte mot at det var en risiko for at maten som tilberedes i lokalene kunne bli forurenset.

«Det mangelfulle renholdet som er observert i virksomheten kan være en stor kilde til forurensning av matvarene i lokalet og et alvorlig brudd på regelverket. Mattilsynet vurderer derfor at det er en stor sannsynlighet for at maten blir forurenset, og fortsatt drift kan gjøre at folk blir syke av maten.» skriver de i sin begrunnelse for den strenge reaksjonen.


– Var urent

Daglig leder på Jonoe beskriver først overfor Avisa Oslo at Mattilsynet fant noe matrester og belegg på utstyr, men erkjenner:

– Det var urent, det er jo sant, sier daglig leder Meng Zhou.

Hun utdyper at kontrollen også skjedde på et spesielt ubeleilig tidspunkt: dagen etter at de hadde opplevd en vannlekkasje.

Zhou påpeker at hun ikke brukte det som en unnskyldning overfor Mattilsynet og aksepterte at de måtte gjøre tiltak for å åpne igjen.

– Det er min feil. Jeg godtok det de sa og at vi skulle gjøre en skikkelig jobb videre, fortsetter hun.

Saken fortsetter under bildene.



Fikk åpne etter få dager

Allerede dagen etter kontrollen meldte daglig leder til Mattilsynet at Jonoe hadde gjennomført en grundig vask.

29. april fikk de lov til å servere mat som normalt igjen. Renholdet var godt nok til at det ikke lenger utgjorde en risiko for matlagingen, mente Mattilsynet.

Likevel fikk de strekmunn inntil de kunne vise til at de hadde laget renholdsrutiner, sørget for gode nok garderobeforhold for ansatte samt sikret bedre sporbarhet og temperaturkontroll av maten som lagres i lokalene.

– Vi har lært mye, sier daglig leder Zhou og viser blant annet til renholdsplanene de har opprettet.

– Etter at de var hos oss, har vi laget nye planer. For eksempel hva vi skal gjøre etter at vi er ferdig på jobb og før vi åpner. Etter at de besøkte oss har vi gjort mye og fulgt alle ting som de krevde. Det synes jeg vi har gjort og fått et bra resultat.

12. mai fikk sushistedet igjen henge smilefjeset på døra og Mattilsynet avsluttet saken.