Sophie Elise er nominert til årets «Gullbarbie»: – Offentlig gapestokk

NOMINERT: Sophie Elise Isachsen er blant de nominerte til årets «Gullbarbie». – Underlig, sier hun selv om nominasjonen.

NOMINERT: Sophie Elise Isachsen er blant de nominerte til årets «Gullbarbie». – Underlig, sier hun selv om nominasjonen. Foto:

Hvert år deles «Gullbarbie»-prisen ut til den som er best til å få unge til å føle seg verst. Sophie Elise er blant de nominerte, noe hun selv reagerer sterkt på.

DEL

Prisen deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press. I år er de nominerte Sophie Elise AS sammen med sammen med klesmerket Brandy Melville og appen TikTok.

Det skriver VG, som omtalte saken først.

Psykisk helse

I 2019 lanserte Sophie Elise blant annet selvbruningsmerket Glöd. Hun har også vært aktuell med egne kles- og veskekolleksjoner i samarbeid med MyMuse og Núnoo.

Lederen i Press, Lea Mariero, er derimot ikke imponert:

– Det kritikkverdige er måten Sophie Elise AS tjener penger på. Store deler av inntektene er annonseinntekter, som kommer fra å anbefale produkter som skal gjøre følgerne til en bedre versjon av seg selv. Vi mener dette går på bekostning av barn og unge sin psykiske helse, sier Mariero til VG.

– Underlig

Sophie Elise Isachsen, på sin side, forteller til VG at det siste hun vil er å påføre andre komplekser – i og med at hun har slitt med det selv hele livet.

– Det føles også litt underlig at organisasjonen Redd Barna, med alt det flotte de står for, skal sette meg i en slik offentlig gapestokk. Jeg er en 26 år gammel jente som prøve å finne min vei i livet, skriver hun.

På Instagram skriver hun:

– Jeg liker å være sexy – og jeg prøver å normalisere både det, å gjøre strekkmerker sexy, lesing sexy, vegetarmat sexy, ta kontroll over min egen sekusalitet og samtidig være åpen om veien jeg har gått på.

I tillegg legger hun til hvor glad hun er for at de fleste av følgerne hennes ser henne for den hun er.

laster
Se kommentarer

Kommentarer til denne saken