Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil MDG forandre din transporthverdag: – Folk vil merke at det blir kjappere, enklere og billigere

Mindre milliarder til veier og langt flere til tog og kollektivsatsninger i Oslo – MDG ønsker å endevende Nasjonal Transportplan (NTP) om de gjør det stort i høstens valg.

– For en familie på fire er det i dag ofte billigere og enklere å ta bilen fra ytre by hvis de skal på kino i sentrum enn å reise kollektivt. Det er vi nødt til å forandre på. Folk vil merke at det blir kjappere, enklere og billigere å reise miljøvennlig. Ikke bare i Oslo, men også i regionen og lenger ut på landet.

Det sier Oslo MDGs leder og tredjekandidat foran høstens stortingsvalg Sigrid Z. Heiberg til Avisa Oslo. Hun snakker om sitt eget partis planer om å forandre Nasjonal Transportplan (NTP).

Slik planen ser ut i dag, så har den en total ramme på 1.205 milliarder kroner for perioden 2022 til 2033.

Om MDG hadde fått viljen sin under behandlingen av planen, hadde dette beløpet blitt kuttet med snaut 50 milliarder, samtidig som en langt større andel ville gått til jernbane og kollektivprosjekter i byene.

Nå går partiet til valg på å snu om på det Stortingets flertall bestemte før sommeren.

– Venstre, Høyre og KrF har i regjering med viten og vilje latt Frp styre samferdselspolitikken og bare dundret ut mange motorveiprosjekter, som er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, koster titalls milliarder og flytter penger fra det vi burde investere i: bedre kollektivløsninger, mener Heiberg om politikken hun vil snu om på.

Les også

Nå rykker Eivind Trædal (35) opp som MDGs sjef i Oslo bystyre: – Gleder meg til å gjøre en større innsats

Milliarder til Oslo-prosjekter

For Oslo sin del ville MDGs planer betydd:

  • 20 prosents kutt i billettpriser for kollektivtransport.
  • 80 prosent statlig finansiering av Fornebubanen og ny T-banetunnel i stedet for regjeringens finansiering på 66 prosent.
  • 3,7 milliarder kroner til nye Majorstua stasjon mot regjeringens 500 millioner kroner.
  • 50 prosent statlig finansiering av nytt signalanlegg på T-banen
  • 500 mill. kr til ny kollektivløsning/trikk i Hovinbyen og på Ring 2.
  • 500 millioner kroner kr til å forlenge T-banen til Lørenskog og tverrforbindelse Groruddalen
  • Finansiering av ny jernbanetunnel gjennom Oslo.
  • 161 milliarder kroner mer avsatt til raskere tog til Oslo, Bergen, Stavanger og høyhastighetstog til utlandet.

Les også

Knallhard klimadebatt: «Skremselspropaganda», «forferdelig dumt» og panikk-anklager

Vil ha mindre transport på veiene

Planene kommer på bekostning av 39 veiprosjekter, som MDG enten reduserer sterkt eller vil skrinlegge.

– De som ikke er enige med deg er veldig bekymret for for at hvis man ikke gjennomfører de veiprosjektene, så blir det kø og problemer. Hva tenker du om den innvendingen?

– Vi kan ikke satse på å ha mer varetransport på veiene. Vi må flytte alt vi kan over på skinne og skip, svarer Heiberg, som også tror at mer bruk av lokale varer kan bidra til et mindre transportbehov på veiene.

Her trekker hun fram fôr til norsk landbruk, som et eksempel.

– Først brenner du ned regnskog for å dyrke soya, så sender du soya i enorme kvantum til Norge til dyr vi slakter, og kanskje ikke engang blir spist, på grunn av overproduksjon, sier Heiberg om noe av det MDG vil ha slutt på.

Les også

Det blir enda mer ekstremvær – og det gjør ikke unntak for Oslo

Ønsker mindre import av varer Norge lager selv

Den samfunnsmessige omstillingen Heiberg skisserer er stor. Eksempelvis mener hun at Norge må slutte å ta inn store mengder poteter fra utlandet, og heller sørge for å produsere nok selv.

– Er det mulig å få til den omveltningen du vil ha og samtidig få til økonomisk vekst?

– Ja, absolutt. Vi kan la oss inspirere av andre land, som mitt andre hjemland Sveits. De har en veldig vellykket landbrukssektor, som har satset stort på kvalitet. Der får bøndene betalt for å ta vare på kulturlandskapet og skape kvalitetsprodukter, som man får mer igjen for, sier Heiberg.

– Men ikke for eksport?

– Jo, gjerne det også.

– Er det miljøvennlig?

– Littegrann eksport er ikke noe problem. Heller ikke litt import av for eksempel fransk ost. Men det er veldig dumt om vi baserer oss på å drikke fransk melk og spise franske poteter. Det er dårlig politikk, svarer MDG-politikeren.

Les også

Få full oversikt: Disse Oslo-politikerne kan havne på Stortinget

Mot Manglerud-prosjektet

I Oslo er MDG imot Manglerud-prosjektet, som Statens vegvesen mener er samfunnsøkonomisk lønnsomt og positivt for befolkningen på Manglerud.

Dette i og med at disse blir skjermet for støy og forurensning.

– Dere er jo imot blant annet fordi dere mener prosjektet vil føre til mer trafikk. Er det aktuelt for dere å vurdere en nedskalert versjon?

– Vegstøv, forurensning og støy er et kjempeproblem, men løsningen på det problemet er å få ned trafikktrykket og mengden fossildrevne biler – ikke å bygge dyre tunneler for å ting under bakken. Da flytter du bare problemet, svarer Heiberg.

Hennes parti og bystyret har vedtatt at Oslos utslipp skal ned med 95 prosent innen 2030.

– Hvis du vil ha mindre biltrafikk, må du bygge andre ting enn bilveier. Det er hele logikken. Og vi ønsker en massiv satsing på grønn og enkel mobilitet i Oslo-regionen, sier Heiberg.

Les også

Frp og MDG i full krig hos NRK: – Useriøst bølleparti

Vil prioritere bil nederst

– Da må man prioritere fotgjengere øverst. Deretter andre myke trafikanter og kollektiv, og så helt nederst bil. Så må vi i tillegg ha kraftfulle tiltak som gjør at varetransporten har tilgang på grønn teknologi, fortsetter Oslo MDGs leder.

Hun mener at den fossilfrie sonen byrådet skal teste, som innebærer at bensin- og dieselbiler ikke kan kjøre inne i bykjernen, vil framskynde en overgang i næringslivet.

– Jeg tror nullutslippssonen kan insentivere næringslivet til å tenke nytt, og tenke: «Nå må vi snart bli utslippsfrie – hvordan skal vi løse det?", sier Sigrid Z. Heiberg om byrådets og Oslo MDGs politikk.

– Det er den veien vi må gå. Ikke bygge mer vei til trailere som går på diesel. Og sånne typer investeringer som Manglerudtunnelen krever enorme penger og mye tid. Det er store prioriteringer, som vi er nødt til å prioritere ned.

Les også

Åpner for rødgrønn fempartiregjering: – Hele venstresiden har brukt for mye tid på å smelle dører i hverandres ansikter

Kommentarer til denne saken