Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil Høyre-toppene forandre Grønland: – Blir et turistmål

Om Nylandsbrua forsvinner, vil Grønland bli et helt annerledes sted. Det mener Høyre-politikerne Mathilde Tybring-Gjedde og Eirik Lae Solberg.

– Den gjør at Grønland blir isolert fra fjordbyen, som igjen gjør at den fantastiske utviklingen der ikke når hit. Man har prøvd å gjøre en fasadeoppussing for å gjøre det hyggeligere her, men vi må være ærlige: det er smalt, mørkt og det stopper Akerselva fra å være et hyggelig område for folk, sier Oslo Høyres femtekandidat Mathilde Tybring-Gjedde, før hun konkluderer:

– Jeg mener at hele området trenger en større transformasjon.

Stortingspolitikeren står på Grønland sammen med Oslo Høyres nestleder Eirik Lae Solberg. Været er bra og sola speiler seg i Akerselva, men de to Høyre-politikerne er tydelige når de snakker med Avisa Oslo: Nylandsbrua kaster en skygge over det hele.

Derfor vil de rive den:

– Vi mener dette området trenger en opprustning og at det må bli enda tryggere. Det viktigste grepet vi kan gjøre for å få det til, er å rive Nylandsbrua. Allerede nå må vi begynne å jobbe for at den skal rives. Brua er en etterlevning fra tida da Bjørvika var fullstendig dominert av trafikk og landets største trafikkmaskin, mener Lae Solberg.

Les også

Shoukat (69) har drevet treningssenteret på Tøyen i 27 år: – Jeg er en veldig lykkelig mann

Flere vil rive brua

Høyre er ikke alene om ville bli kvitt Nylandsbrua.

Ifølge Aftenposten har Oslo kommune flere ganger anbefalt rivning, og Oslo Rødt har bedt bystyret vedta rivningen. I januar tok også den kjente byutviklingsdebattanten Erling Dokk Holm til orde for det samme i AO.

– Å rive Nylandsbrua er ikke noe man bare gjør. Det er ikke bare å hente en slegge og begynne å slå. Hvordan skal dere få det til?

– Høyres stortingsgruppe skal jobbe for at staten og Statens vegvesen sier at dette er ok, fordi det finnes andre løsninger. Dette er en bru som ikke lenger er tungt trafikkert, og det er fullt mulig å rute trafikken andre steder, svarer Mathilde Tybring-Gjedde.


– Hvor da?

– Den kan gå både vestover og østover, og noe av trafikken kan gå i tunnelsystemet. Og over Nordenga bru over sporområdene, lyder svaret fra Høyre-kollegaen Lae Solberg.

Vil åpne opp mot Fjordbyen

Å rive Nylandsbrua ligger ikke inne i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022–2033. Det innebærer at staten ikke har satt av penger til et slikt prosjekt. Da Avisa Oslo spør om Oslo Høyre-politikerne vil endre på det, svarer Lae Solberg følgende:

– Vi mener brua skal rives. Så må man finne midler til det i statsbudsjettet. Når man skulle fjerne trafikkmaskinen i Bjørvika, hadde man et samarbeid mellom Oslo kommune og staten. Det er naturlig å få til det samme igjen.

– Sammenlignet med mange andre typer veiprosjekter, så har det å rive en bru relativt lave kostnader, mener han.

Deretter skisserer Lae Solberg og Tybring-Gjedde store muligheter om brua blir revet. Ikke bare blir det nåværende betonglandskapet på Grønland opplyst. Høyre ser for seg en sammenhengende parkpromenade fra Maridalsvannet og helt ut til fjorden.

– Målet må være å åpne ut mot Fjordbyen og ha grøntområde på østsiden av Akerselva helt fram til sporområdene ved Oslo S. Under sporene kan vi så lage en gangvei i kulverten. Da får vi en sammenhengende gangvei fra Bjørvika til Grønland.

- Det sikrer at vi får den fantastiske utviklingen også nedover elva som har vært lenger opp helt fra Maridalsvannet og ned til Grønland. Jeg tror det vil gjøre noe med hele Grønlandsområdet.

Les også

Kommunen ville fjerne parkeringsplasser og gi turgåerne en grønn velkomst. Det gikk ikke helt som planlagt

Skisserer rutebåt

– Hva tror dere dette vil kunne bety for folk som er på besøk i byen?

– Jeg tror det vil være spennende. Kanskje vil noen av dem komme med en rutebåt, sier Lae Solberg, hvorpå en munter Tybring-Gjedde påpeker at ambisjonene er store.

Eirik Lae Solberg lar seg imidlertid ikke avskrekke.

Han peker på småbåtene inne ved kaia på Grønland. Per nå setter en lav kulvert grenser for båttrafikken inn og ut fra fjorden. Om man fjerner Galleri Oslo, som eieren ønsker å rive, og Nylandsbrua trenger det ikke å være sånn.

– Vi kunne fått til en rutebåt som stanser ulike deler av Fjordbyen og har et stoppested i Grønland. Det ville gjort at dette blir et turistmål, slår syvendekandidaten til Oslo Høyre fast overfor Avisa Oslo.


Tror Høyre-regjering vil gi grønt lys

De to Høyre-politikerne understreker at Galleri Oslo må rives, før man kan få til å gjennomføre hele byutviklingsgrepet de ønsker. Men en trenger ikke å vente med å rive Nylandsbrua av den grunn, ifølge Lae Solberg og Tybring-Gjedde.

– Men er dette noe dere kan garantere at en Høyre-regjering vil støtte?

– Vi skal jobbe for dette nasjonalt. Så må man også få arbeidet i gang i Oslo kommune, sier Mathilde Tybring-Gjedde.

– Jeg føler meg helt sikker på at en Høyre-ledet regjering vil være positivt til et sånt initiativ. Det staten skal gjøre er å akseptere at Nylandsbrua rives. Det var en Høyre-ledet regjering som aksepterte at vi rev hele trafikkmaskinen i Bjørvika, så jeg er overbevist om at den siste resten kan rives, kommenterer Eirik Lae Solberg.

Les også

Borgen på Kjelsås ble solgt for 24 millioner. Det var ikke på grunn av husets unike historie

Les også

Tiltrekker folk med øl til 39 kroner: – Jeg tror vi er billigst i byen

Les også

Lisa er butikksjef i det eldste bakeriet i byen. Hun er ikke i tvil om hva folk kommer for

Kommentarer til denne saken