Gå til sidens hovedinnhold

Slakter at Stortinget viker i E6-utbyggingen: – Helt ko-ko

Frp reagerer på at Høyre og flertallet på Stortinget ikke vil sette av penger til Manglerudtunnelen og E6 Oslo Øst.

En forutsetning for etablering av en bussterminal på Bryn og viktig for å lette vil tilby pendlerne rask og effektiv overgang internt videre i Oslo. E6 Oslo Øst-prosjektet omtales med smigrende ord i Venstre og Høyres merknader til Nasjonal Transportplan (NTP).

De to partiene ønsker imidlertid ikke – i likhet med stortingsflertallet – å legge prosjektet inn i planen. Partiene viser til at byrådet «ikke har ønsket å prioritere» prosjektet i planen, som kan gi nødvendig statlig finansiering.

E6 Oslo Øst innebærer en oppgradering av motorveien.

Planene innebærer også en 4,6 kilometer lang tunnel fra Alna til Abildsø lokale aksjonister har kjempet for. Ifølge Statens vegvesen vil prosjektet redusere de i dag grenseoverskridende støy- og forurensningsverdiene i boligområdene på Manglerud.

Likevel ønsker ikke regjeringen og stortingsflertallet å prioritere E6-prosjektet.

Les også

Geir Schau og Manglerud-folkene krever tunnel: – Jeg er en ihuga sosialdemokrat, men de har svikta totalt

FrP vil gi prosjektet støtte

– Tusenvis av biler står i kø der hver dag. Dette ville vært veldig bra med tanke på støy og lokalmiljøet. Det er så mange gode argumenter. Da mener jeg at det blir helt irrelevant at MDG er imot det, mener Oslo Frps førstekandidat Christian Tybring-Gjedde.

Hans parti skiller seg ut ved å faktisk gå inn for å få E6 Oslo Øst allerede i denne rulleringen.

– Dette er jo ikke bare et Oslo-prosjekt, understreker Tybring-Gjedde til Avisa Oslo om utbygging av det aktuelle strekket.

Tybring-Gjedde undrer seg over årsaken til at de andre partiene framhever prosjektet, samtidig som de avventer støtte fra byrådet.

Her viser han til at bydelsutvalgene i Østensjø og Nordstrand er for prosjektet.

– Det kan jo hende at Høyre her har litt større forståelse for velgerne sine i Bærum og Asker, lyder stikket fra Oslo-politikeren.

Under kan du lese hvorfor byrådet er imot prosjektet:

Les også

Hamrer løs etter trusler om motorveiultimatum: – Jeg satte kaffen i halsen

– Helt ko-ko

Tybring-Gjeddes partikollega og eks-samferdselsminister Jon Georg Dale reagerer også kraftig.

– Helt ko-ko, lyder den kontante beskjeden fra Dale.


Han viser til E18-prosjektet Vestkorridoren. Også i dette tilfellet var byrådet imot.

Byråd Lan Marie Berg kalte det sågar «tidenes miljøsvik i Oslo-regionen», men regjeringen og stortingsflertallet gjennomførte prosjektet uansett.

– På tross av at flere hardnakket har insistert på det motsatte, er dette et prosjekt med viktige grønne kvaliteter, uttalte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding fra regjeringen da byggingen startet.

Skjønner seg ikke på flertallet

Jon Georg Dale kan ikke forstå hvorfor partiene som trumfet gjennom beslutningen nå vegrer seg for å gjøre det samme med E6 Oslo Øst-saken. Dale mener også at det gjøres forskjell på Oslo vest og Oslo øst i disse to sakene.

– Jeg klarer ikke å finne et rasjonale i det. Den måten man håndterte prosjektet i Oslo vest var ryddig og enkel. Lokalpolitikere kan ikke blokkere hva de viktigste stamveiene i Norge.

Her er også Tybring-Gjedde kritisk.

– Dette viser hvor inkonsekvente man opptrer. De samme argumentene kom ikke da Vestkorridoren skulle bygges, sier Oslo Frps førstekandidat.

– Ikke mulig å ta kritikken seriøst

Stortingsrepresentant for Høyre og leder av transportkomiteen, Helge Orten (H), fnyser av kritikken.

– Det er fascinerende at FrP sammenligner dette med E18-prosjektet i Bærum som de selv stemte imot. Det er rett og slett ikke mulig å ta denne kritikken seriøst.

Orten viser til at E18-prosjektet fra Lysaker og vestover ligger i Bærum kommune.

– En kommune som er svært positiv til prosjektet og en pådriver. Det gjør også arbeidet med reguleringsplaner mye enklere og det var mulig å finne en god løsning for effektiv prosjektgjennomføring.

Orten mener det ikke er situasjonen for E6 Oslo øst, og viser til at prosjektet ikke er prioritert av byrådet og flertallet i Oslo.

– Det er vanskelig å gjennomføre denne type prosjekter i et byområde uten et samarbeidsvillig byråd. Det kan vi gjøre noe med om to år, understreker representanten.

Han legger til:

– Dette er et viktig prosjekt både for fremkommeligheten på E6, og for å redusere støv og støyplager og legge til rette for en god byutvikling. Vi legger opp til god fremdrift i planleggingen av prosjektet.

– Skulle vi få et annet flertall i Oslo kommune som vil prioritere dette prosjektet, vil prosjektet helt klart bli aktuelt for prioritering fra vår side.

Les også

Ingen barn i Oslo bør vokse opp under slike forhold

Heller ikke Sp vil legge inn i NTP

Avisa Oslo har også tatt kontakt med Senterpartiet, som opprinnelig sto oppført på Høyre og Venstres merknader angående E6 Oslo Øst.

Heller ikke Sp ønsker å prioritere prosjektet i denne NTP-rulleringen. De har imidlertid følgende merknad:

«Senterpartiets medlemmer viser til at beboere på Manglerud, Ryen og andre områder langs E6 øst i Oslo lever med tungtrafikk gjennom sine nabolag. Dette gir uholdbare mengder støy og forurensning. Prosjektet E6 Manglerudtunnelen er for omfattende slik det nå foreligger, og risikerer å gi nye belastninger for beboerne i nabolagene langs strekningen. Disse medlemmer ønsker at Vegvesenet skal fortsette arbeidet med å finne løsninger for å legge trafikken under bakken og slik fjerne trafikk, støv og støy fra store boligområder og nabolag.»

Alna er imot prosjektet

Ikke alle i lokalmiljøet rundt det planlagte E6-prosjektet ønsker det velkommen.

Bydelsutvalget i bydel Alna har uttalt seg kritiske til planene som foreligger, da disse innebærer rivning av flere boliger og boligblokker i Alna-strøkene Ulven og Fjellhus, i tillegg til å øke trafikken ved inngangen til den tenkte tunnelen, ifølge utvalget.

Bydelsutvalget har i en uttalelse tatt til orde for at planene som i dag foreligger for Manglerudtunnelen må skrotes, da disse ikke tar nok hensyn til hvordan andre bydeler blir påvirket.

– Det er jo en sånn fordel og ulempe-vurdering, og det er en grunn til at vi som bydeler uttaler oss og er tydelige på hva vi mener. Vårt arbeid handler om å tydeliggjøre hvordan det påvirker vår bydel. Dette forslaget vil ødelegge bymiljøet og sørge for mer trafikk for oss på Alna, sa lederen for bydelsutvalget, Mari Morken (Ap) til Avisa Oslo tidligere i år.

Les også

Hva med våre barn?

Kommentarer til denne saken