Gå til sidens hovedinnhold

Skuespiller om riveplaner: – Man må vinne saken for å vise at demokratiet faktisk finnes

Med en hjemmesnekret video kaster Oslo-borger og skuespiller Johannes Joner seg inn i debatten om hvorvidt Vålerenga-nabolaget Hylla skal rives for å bygge nye jernbanespor.

– Med byplanleggingen blir folk kjørt over hele tiden. Folk får ikke informasjon før det er for sent å gjøre noe med det. Jeg føler man må vinne Hylla-saken for å vise at demokratiet faktisk finnes, sier Johannes Joner (62) til Avisa Oslo.

– Hylla-saken er et slags punkt hvor man må si ifra for å kunne redde resten av byen, legger han til.

Nå har han laget en video av det han kaller et «referat» fra bystyrets behandling av Bane Nors forslag til reguleringsplan for Brynsbakken, og publisert denne på Facebook.

Her er videoen Joner la ut:

Joner sier han er glad i å fortelle, og at han ønsker å tydeliggjøre saken.

– Mitt fag er å visualisere, så derfor følte jeg at jeg måtte lage en video om dette.

Ble engasjert i saken gjennom teater

Avisa Oslo har tidligere skrevet om at Bane Nor 24. mars fikk støtte fra bystyret for ønsket om å rive det verneverdige nabolaget Hylla for å bygge nye jernbanespor, til tross for protester fra lokale innbyggere.

Joner selv bor på Briskeby. Men gjennom Østkantspellet ble engasjementet hans for området vekket for alvor. Østkantspellet er en folkefest i Vålerengaparken som består blant annet av teater, konsert og bydelsvandringer.

– Oslo Nye Teater lagde for noen år siden en forestilling som het Neste Kamp. Vålerenga Fotball var 100 år, og vi lagde en forestilling om en mann som ble født da VIF ble stiftet. Den handler om livet hans parallelt med fotballaget.

For to år siden ønsket Jon Tidemand å ta forestillingen hjem, til Vålerenga. På grunn av korona fikk de ikke spilt Neste Kamp i 2020, og de lagde da heller en film som tok opp den samme historien.

– I forestillingen vår har vi korpset, snekkerne, kirken, skolen, barna – alle er med. For sånne såkalte spel handler mye om samfunnsbygging, at folk skal være stolte av historien sin og stedet de bor på.

Joner mener Vålerenga har en vanvittig flott historie og at innbyggerne er stolte av historien sin.

– Historisk har det vært et tøft liv på Vålerenga, det binder folk sammen, og de vil de gjøre alt for stedet sitt. Derfor skjønner jeg så godt engasjementet som foregår der oppe nå, etter overtrampet som bystyret har gjort mot dem, sier han.

Joner mener folket må få være med på utviklingen.

– Politiske valg kan ikke bare presses på folk og gjøre livet vanskeligere for dem som lever oppi det. Når politikerne kan gå for løsninger som kan tilfredsstille begge parter, skjønner jeg ikke hva som hindrer dem, sier 62-åringen.

– La oss lære av historien

Planen som bystyret vedtok 24. mars betyr at Bane Nor kan bygge to nye spor slik at flere kan ta tog til og fra Oslo. Et av kravene partiene gikk inn for er at «byrådet bes gå i dialog med Jernbanedirektoratet med sikte på å få Bane Nor til å gjennomføre en mulighetsstudie av et avgrenset lokk over de to nordlige sporene (hovedbanen) i planområdet i fremtiden.»

Punktet er ment for å potensielt kunne utvide Vålerenga-parken, skjerme for støy og etablere nye tverrforbindelser. Om mulig skal noen av de verneverdige byggene på Hylla lokaliseres på lokket.

Joner håper politikerne vil gå gjennom saksinformasjonen nøyere, og gjennomføre forslaget med lokk.

– Hvis ikke tror jeg Vålerenga vil gå til sivilt søksmål, og da blir saken enda mer trukket ut. Politikere er jo til for oss, og valgt av oss. Så når det er så stor respons fra publikum som i denne saken, kan de vel ikke unngå å gjøre hva de kan for å finne løsninger som passer alle. Det er absolutt mulig i denne saken, mener Joner.

Les også

En konservativ folkebevegelse? Arkitekturopprørets oppgjør med beskyldningene

Joner mener vi må lære av historien.

– Folk kjempet og reddet områder som Grünerløkka og Rodeløkka. Vi tapte områder som Enerhaugen og Vika. La oss lære av historien. Den er viktig for fremtiden. Den er sjelen vår. Lykke til, Oslo.

Tidligere har jernbaneselskapet sagt at prosjektet ikke tåler forsinkelser, fordi de er nødt til å få det ferdig før nytt signalsystem ved Oslo S innføres i 2026. Derfor ønsker de ikke å utføre ytterligere utredninger, slik prosjektets motstandere ønsker.

Kommentarer til denne saken