(Østlandets Blad): – Det er et marked som har stått stille veldig lenge, og et tomrom vi har sett behovet for at fylles. Vi ønsker å fornye kjøpsprosessen, tilby flere kundevennlige kanaler, og sist men ikke minst tilby et kvalitetsmessig godt produkt.

19. april lanserer oppstartsselskapet Geil et helt nytt kondom på folkefinansieringsplattformen Bidra. Med seg på laget har Jystad og Wallin spanske Rafael Narciso. Førstnevnte mener behovet for fornyelse på kondommarkedet er skrikende.

– Etter å ha gjort grundig research på markedet, har vi sett at det er vanskelig å konkurrere på pris. Lateks har vært det store helt siden det inntok kondommarkedet for over 100 år siden, og vi opplever nå at kunden etterspør bedre kvalitet. Mange vegrer seg også mot den fysiske kjøpsprosessen, forteller han.

– De største aktørene på markedet har i en årrekke lent seg tilbake, tjent godt og vært veldig fornøyde. Det har gjort at behovet eller mulighetene for å skape noe nytt ikke har vært til stede. Kondomer i Norge er billige og lett tilgjengelige, og det har generelt blitt brukt lite penger på det, supplerer han.


– Mye likt

Da Jystad sammen med Narciso fikk ideen om skape et nytt produkt til kondommarkedet, tok han raskt en telefon til barndomskompisen. Wallin, som har bakgrunn som gründer bak tre andre investeringsselskaper, samt kompetanse innen finans og økonomi, fikk rollen som kondomtester og økonomiansvarlig.

– På daværende tidspunkt hadde kjæresten min et ønske om å slutte med p-piller. Vi bestilte derfor en rekke ulike merker og produkter fra både USA og Asia, men merket raskt at alt var ganske likt. Da er det nesten så du begynner å gi opp, før vi plutselig fant en kondom der vi merket vesentlig forskjell, opplyser han, før han fortsetter:

– Hele veien har det handlet om å samle det beste fra ulike kondomer. Der én type kondom kanskje har en vennlig åpningsmekanisme, oppfyller den kanskje ikke andre krav som lengde eller kvalitet på glidemiddel. De fleste har et forhold til kondomer og sex generelt, og vi ønsker at ting skal være best mulig. Det som i størst grad skiller vårt produkt fra det som allerede er tilgjengelig i Norge, er at lateks er byttet ut med polyuretan. Et materiale som med sine varmeledende egenskaper vil gi økt sensitivitet, og det vil i tillegg bli det tynneste kondomet på det norske markedet.

– Ingen tvil om at det motiverer

Om kun kort tid inntar de lokale gründerne kondommarkedet, og de legger ikke skjul på at det betyr litt ekstra å være først ute i Norge.

– Vi er selvsagt stolte av å være det første kondomselskapet i Norge, og føler først og fremst at dette er noe det er et behov for, poengterer Wallin.

– Vi skal ikke legge skjul på at det er noe som motiverer, supplerer Jystad.

Videre forteller sistnevnte at selskapet har tre klare visjoner.

– Den første visjonen er at vi på sikt skal produsere kondomene i Norge. Her i landet importerer vi, uten å produsere selv. Det ønsker vi å gjøre noe med. Vår andre visjon er å ekspandere internasjonalt, og utvikle produktet globalt. I tillegg ønsker vi å utvikle produktporteføljen. Vi driver innen seksuell velvære, og det finnes mange parallelle produkter som det på sikt vil være aktuelt å selge, fastslår Jystad.

– Det er viktig for oss å understreke at produsentene våre er asiatiske. Vår langsiktige visjon er å flytte produksjonen til Norge, legger han til.


Adresserer en økende tendens

I arbeidet med å utvikle det nye kondomet, har gründerne blant annet spurt 800 nordmenn, halvparten menn og halvparten kvinner, hva de synes om tilgjengelighet og kvalitet på kondomer, samt bruk av hormonelle prevensjonsmidler.

– Vi fikk raskt inntrykk av at mange er misfornøyde. Kvinner er generelt lei av p-piller, og vi ser tendenser mot at også kvinner ønsker et bedre kondom på markedet. Vi ser pågang fra begge kjønn. Utenfor Skandinavia er det nærmest en norm å bruke kondom, slår Jystad fast.

– Halvparten av kvinnene vi spurte, ville latt vær å bruke hormonell prevensjon dersom de hadde valget. Flere uttrykte bekymringer rundt denne typen prevensjon, og pekte blant annet på dårligere humør og vektøkning. Vi fikk til og med tilbakemeldinger fra kvinner som opplevde depresjon. Det var rett og slett litt trist lesing, følger Wallin opp.

– Vi tror folk kommer til å elske det. Hvis ikke hadde vi ikke gått så hardt ut, avslutter han smilende.