Gå til sidens hovedinnhold

Regjeringen gir elevene regningen for tapt læring i skolen

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Koronapandemien har gjort at elever på videregående skole har mistet mange timer undervisning og oppfølgning. Regjeringen svarer med å bevilge sommerskolemillioner til de yngste elevene. Mener kunnskapsminister Guri Melby at de eldre elevene skal ta regningen selv gjennom privattimer og privatisteksamener?

De eldste elevene har vært minst på skolen og har hatt mest hjemmeundervisning foran en skjerm. Forskere sier at det verdifulle læringsfellesskapet som elevene får av å være sammen på fellesskolen betyr enormt mye for læringsutbyttet. Digital undervisning kan derfor ikke gi samme læring. I fjor på samme tid oppga 60 prosent av elevene at de lærte mindre og 40 prosent var bekymra for karakterene sine. Hvordan ser dette ut nå, ett år senere?

Oslo kommune bruker 30 millioner kroner på sommerskole. Det er prisverdig at også regjeringen bevilger sommerskolemillioner, men regjeringen viser at de ikke forstår hvordan koronapandemien rammer når kompensasjon ikke kan brukes på de eldre elevene som er påført mest hjemmeskole. Kommunen skulle gjerne tilbudt faglige sommerkurs for å ta igjen tapt læring og forberede elevene til et nytt skoleår. I stedet gir regjeringen regningen til elever som må betale dyrt for å ta opp fag på privatskoler.

Oslo har hatt størst smittetrykk gjennom pandemien. Det medfører også at elever i Oslo har hatt mest fjernundervisning, stengte skoler, mest karantene og de dårligste læringsforholdene i landet. De mest levekårsutsatte områdene har hatt størst smittetrykk og igjen mest hjemmeskole. Regjeringen kan ikke pålegge elevene å bære ansvaret selv for tapt læring gjennom privattimer eller gjennom å ta opp fag som privatist på privatskoler. Den kostnaden kan vi ikke pålegge de som er hardest rammet av pandemien i de mest levekårsutsatte områdene i Oslo. Fellesskapet må heller stille opp så alle har en rettferdig mulighet for å tette pandemiens etterlatte kunnskapshull.

Mandag kom budsjettlekkasjen om at staten vil bruke 250 millioner for å kompensere for kunnskapshull i skolen. Dette utgjør 300 kroner per skoleelev. I Oslo, der flere av skolene praktisk talt har vært nedstengt siden november, er 300 kroner per elev knapt nok til salt i grøten.

Kunnskapsminister Guri Melby uttalte nylig til Utdanningsnytt at hun ikke vil undersøke hvilke eventuelle kunnskapshull elevene har fått under korona-pandemien. For å vite hva man skal fikse bør man i det minste starte med spørsmålet om hvilke elever som har tapt læring og hva elevene mangler av kunnskap. Likevel kjenner vi omrisset: Områder i de mest levekårsutsatte områdene har vært hardest rammet, og det er grunn til å tro at dette kan føre til ytterligere klasseskiller mellom skoler og mellom elever. Oslo Arbeiderparti frykter at regjeringen ikke skjønner alvoret i at områder med dårlig utgangspunkt er ytterligere straffet av pandemien.

Pandemien er ingens feil, men fravær av en god løsning kan gjøre vondt verre. Vi kan ikke risikere at koronagenerasjonen av elever i ungdoms- og videregående skole selv må ta ansvar for tapt læring gjennom dyre år på privatskoler. For disse elevene går toget nå, og vi kan ikke la de som egentlig burde kompenseres bli stående igjen på perrongen. Ulikheten har fortsatt å vokse i de sju årene med en Høyre-ledet regjering. Nå straffer koronapandemien de nederst ved bordet ekstra hardt, og vi trenger en regjering som er i stand til å se klasseskillene som skapes, og som er villig til å kompensere de som er hardest rammet.

Les også

Da Kristine (24) begynte å miste håret, forsto hun alvoret: – Jeg hadde det skikkelig, skikkelig dårlig

Les også

– Når du har byrådsmakt kan du ikke rope på regjeringen, du må ta tak selv

Les også

Åpner kafé i Ekebergskrenten: – Vi har tydelige planer

Kommentarer til denne saken