NETTAVISEN: Mandag ettermiddag er drivstoffprisene flere steder i landet igjen under 20 kroner per liter. Det betyr at det er en nedgang på mer enn syv kroner per liter sammenlignet med de rekordhøye nivåene før sommeren.

Det er likevel mye høyere enn samme tid i fjor. Ifølge tall fra SSB kostet en liter bensin for ett år siden 17,15 kroner, og diesel 15,76 kroner per liter.

Prisnedgangen kan ses i sammenheng med at innkjøpsprisen på drivstoff, og oljeprisen så langt i august har ligget under de skyhøye nivåene vi har sett tidligere i år. Ett fat av nordsjøoljen (brent spot) ligger nå mer enn ti dollar under nivåene i slutten av juli.

Østlandet billigst

– Vi har i sommer sett en nedadgående trend på innkjøpsprisene våre, forklarte Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K til Nettavisen forrige uke, og la til:

– Det er det vanskelig for menigmann å se i og med at vi ikke lenger har veiledende priser på våre nettsider.

Nettavisen har mottatt tips om at det på Slependen og i Sandvika er diesel- og bensinpriser nede på 19-tallet. I Drivstoffappen, som belager seg på at forbrukerne selv rapporterer inn prisene, er det på østlandet drivstoffet er billigst.

Flere faktorer påvirker

Det er imidlertid ikke slik at pumpeprisen umiddelbart følger oljeprisen. Flere faktorer spiller inn, som for eksempel den norske kronekursen.

Dette er fordi handel av råolje og drivstoffprodukter som oftest blir gjort i dollar. Det er likevel viktig å huske på at bensinstasjonene kjøper inn ferdigraffinerte produkter, og ikke råolje.

I begynnelsen av juli kostet én euro 10,40 kroner i det profesjonelle valutamarkedet. Til sammenligning har kronekursen per 8. august styrket seg med nærmere fem prosent til 9,90 kroner.

I tillegg til kronekursen er det også avgifter som moms og CO2-avgifter som påvirker prisen. Tilbud og etterspørsel på verdensmarkedet, som råolje og drivstoffprodukter påvirker også.

Samtidig er det lokal konkurranse blant bensinstasjonene, som også kan virke inn på pumpeprisen.