Søndag skulle Philip Jason Gundersen fra Majorstuen og hjem til Midtstuen.

På grunn av isete skinner, har linje 1 vært innstilt hele dagen. I stedet skal det kjøres busser fra Majorstuen og til Frognerseteren. Men bussen kom aldri for Philip Jason og sønnen.

– Jeg ventet i 45 minutter. Det kom aldri noen buss, sier Gunderson.

Måtte ta taxi

Til slutt måtte han gi opp:

– Etter tre kvarter endte jeg opp med å ta en taxi. Jeg hadde med meg en 3-åring, og vi kunne ikke stå og vente lenger.

Gundersen forteller at mens han ventet, ble køen ved busstoppet på Majorstuen stadig lengre.

– Det var kjempelang kø, og den fortsatte bare å vokse. Jeg vil tippe det var rundt hundre mennesker i kø da jeg dro, sier han.

Det han syns er mest frustrerende, er likevel at ingen fikk noe informasjon.

– Det er helt kritisk å komme med informasjon når sånt skjer. Det minste man kan forvente er at det kommer noen med en gul vest og gir beskjed. Jeg syns det er utrolig at de slipper unna med dette. Vi som bor langs t-banelinja må i hvert fall få vite hvordan vi skal komme oss hjem. Det sto jo foreldre med små barn i køen, sier Gundersen og legger til:

– Jeg jobber selv i transportbransjen, og vet at informasjon er alfa og og omega.

Se video av køen:


Kø langs hele linjen

Gundersen forteller at han ringte busselskapet, som fortalte at de slet med å få tak i sjåfører. Etter tre kvarter, kastet han inn håndkleet. Han og sønnen endte opp med å ta taxi hjem til Midtstuen.

– På vei oppover kjørte vi forbi de andre holdeplassene. Langs hele linja stod det folk og ventet. De har heller ikke fått noe informasjon om at det ikke kom buss når det skulle, og er sikkert ikke forberedt på at hvis bussen kommer, så vil den være stappfull, sier Gundersen oppgitt.

– Jeg stiller meg veldig kritisk til at Sporveien og Ruter ikke ser ut til å ha noe beredskap når uforutsette hendelser skjer, og at det ikke kommer noe informasjon til de reisende, avslutter han.

Taxiregningen kom på over 260 kroner. Det regner han med å få igjen på reisegarantien fra Ruter.


Ruter: – Beklagelig

Til Avisa Oslo bekrefter pressekontakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, at de har hatt store utfordringer med å skaffe nok busser for å erstatte t-banen:

– Bussene kjører i pendel så fort de kan mellom stoppene. Vi har også satt opp en maxitaxi mellom Besserud og Frognerseteren. Bussene kjører så fort som mulig. Akkurat nå er det tre busser ute, og det jobbes med å få flere tak i flere busser, sier Dahl Johansen.

– Det er for lite kapasitet, sammenlignet med det vi har behov for på den strekningen. Det er beklagelig at vi ikke har fått tak i flere busser, sier han.

Dahl Johansen oppfordrer alle som kan om å legge søndagsturen andre steder i Oslo. Store mengder skiutstyr gjør også transporten ekstra krevende.

– Det er beklagelig at de som må reise med oss, for eksempel for å komme seg hjem, har opplevd dette. Når sånt skjer gjelder reisegarantien vår.

Det er ventet at innstillingen på T-banen mellom Majorstuen og Frognerseteren vil vare ut søndag.

Ruter har ikke personell tilgjengelig for å holde de reisende løpende informert om forsinkelser, men at de har forsøkt å oppdatere reiseplanleggeren i appen og på nett forløpende.

– Vi kunne nok alltids informert bedre, men har oppdatert informasjon så langt det har vært mulig.

– Planen er at banen skal gå som normalt fra i morgen. Sporveien jobber for å få fikset problemene så raskt som mulig, og er nå ute og børster skinnene, forteller Dahl Johansen.

Her steg prisene mest i Oslo: – Om du først flytter hit, flytter du ikke tilbake

Årets første pils? Disse stedene åpner allerede i helgen

Fullbooket gruppetime bare timer etter lettelsene: – Jeg blir nesten litt rørt