(Oslodebatten)

I Norge dør nesten dobbelt så mange mennesker i drukning, som i brann. Risikoen er størst på sommeren. Etter bare ti minutter under vann er det små sjanser for å overleve. Redningsinnsatsen må derfor være ekstremt rask.

Ingen vet dette bedre enn brannvesenets redningsdykkere. De rykker alltid ut i kamp mot klokka. Noen få sekunder kan være forskjellen på liv og død.

Iblant vinner dykkerne heldigvis over klokka: Som da alarmen gikk en grytidlig morgen for en stund siden. En person var i ferd med å drukne ved Havnelageret. Redningsdykkerne på Briskeby og Sagene brannstasjon våknet brått, kledde på seg dykkerutstyret, kjørte så fort de kunne med blålys og sirener mot skadestedet, og kastet seg i vannet. På overflaten var det ingenting å se. Men på bunnen fant dykkerne en bevisstløs mann. Han ble reddet opp, fikk livreddende førstehjelp, og overlevde.

Fra alarmen gikk til mannen var oppe i friskluft tok det bare åtte minutter.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Byutviklingen vil trolig fortrenge brannbåtene fra Vippetangen

Mange ganger kommer imidlertid hjelpen for sent. Vanligvis fordi det ikke er fysisk mulig å komme seg raskere frem til skadestedet. Og det er nettopp transportetappen som er tidstyven i disse oppdragene.

Derfor blir det en stor styrking av beredskapen i Oslo når redningsdykkerne til våren flytter inn i den nye brannstasjonen på Langkaia. Da vil utrykningstiden til sjøen reduseres med flere minutter, siden brannstasjonen ligger like i nærheten av brannbåtkaien på Vippetangen.

Vi er imidlertid bekymret for at den gode beredskapen kan bli kortvarig.

For på Vippetangen ønsker Oslo havn seg en ny terminal for utenriksfergene, og i et pågående reguleringsarbeid er det store vyer om å gjøre området mer publikumsrettet. Derfor er det grunn til å tro at brannbåtenes dager på Vippetangen snart er talte.

Det beste for Oslo vil være å etablere en ny brannbåtkai på Langkaia. Politikerne har en unik mulighet til å kutte utrykningstiden med flere minutter, om de legger brannbåtene hit. De siste årene har bruken av de nye bystrendene, sjøbadene og øyene økt voldsomt. Det medfører også høyere risiko, som vi må gjøre alt for å redusere. Vi har ingen å miste.

Det beste for Oslo

Noen ønsker å flytte brannbåtene til Kongshavn. Vi mener dette er uaktuelt, fordi det innebærer at redningsdykkerne må bruke unødige minutter på å forflytte seg med bil fra den nye brannstasjonen på Langkaia og til båtene på Kongshavn.

Dyktige redningsmannskaper jobber hele tiden med å kutte sekunder fra utrykningstiden med endeløs terping på detaljer, øvelser, og faglig utvikling.

At utrykningen i tillegg må gå gjennom noen av byens mest trafikkerte gater, med et tidvis kaotisk trafikkbilde av trikker, busser, biler, sparkesykler, syklister og gående, gjør at dette ikke bare er et spørsmål om økt tidsbruk – men også om høyere risiko for ulykker under utrykningen.

Fra Langkaia kan redningsmannskap løpe til båtene på noen få sekunder. Det vil gi best beredskap for drukninger, branner og andre ulykker i indre Oslofjord. Det vil utvilsomt redde liv.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Dere som kritiserer Oslo kan ikke ha levd så lenge som meg

Les også

Fiffig. Lavinntekt-Oslo finansierer riking-Bærum

Les også

Etter to timer og 960 kroner, har vi ikke sett bildet vi kom for å se

Les også

Oslofjorden: Vi stenger krana for forurensning. Folk vil merke tiltakene