Gå til sidens hovedinnhold

Overskudd på ti millioner kroner: – Vi har vært veldig heldige

Øyvind Lofthus priser seg lykkelig over at Åpent bakeri slapp å stenge utsalgene sine, og leverte knalltall i fjor. Nå håper han folk bruker hodet under gjenåpningen.

– Jeg er veldig takknemlig over at vi har kunnet holde åpent med strenge tiltak. Utsalgene våre rundt om i bydelene har gjort det knallbra, men i sentrum har vi blødd, sier eier og daglig leder i Åpent bakeri AS, Øyvind Lofthus.

Avisa Oslo treffer vestlendingen på Røa hvor selskapet akkurat har åpnet et kinderegg av en filial. Der har de både bakeri, pizzarestaurant og en japanskinspirert spisedel på kveldstid.

På årets første sommerdag er gründeren møkkete på fingrene og svett i panna. Sammen med selskapets egen interiørarkitekt, Darrell Shrubb, plantes det palmer.

– Det er en veldig fin aktivitet. Det får deg til å tenke på noe annet. Det gir litt fri fra alt det andre jeg driver med, sier Lofthus.

Må bruke hodet

12. juni kan de feire 23 år med bakerivirksomhet i Oslo. Da åpnet den første butikken i Inkognito terrasse på Frogner. Nå er det blitt et stort konsern som omsetter for flere hundre millioner kroner i året, serverer pizza og smultringer i tillegg til kaffe og bakervarer og gjør det bra år etter år.

– Vi har vært veldig heldige, men jeg er bekymret for alle dem som driver restauranter og utesteder. Det er veldig flott at byen åpner opp igjen, men jeg håper folk bruker hodet. Får vi en ny nedstengning kan det bli kritisk for mange, tror Lofthus.

Han tror en runde til med permitteringer og store lønnsutgifter kan knekke ryggen på mange kolleger.

– Jeg har sett noen uteserveringer som har vært i overkant fulle. Det er fort gjort å miste hemningene, men vi må klare oss litt til, sier Lofthus.

Les også

Tidligere flyvertinne Mina (27) tok tre ukers kurs – startlønna er på cirka en halv million

Hjemmekontoreffekt

Regnskapet for hele konsernet er ikke helt ferdigstilt, men bunnlinjen ser ut til å bli god. For Åpent bakeri leverte de rekordresultat og omsetning. Overskuddet var på nærmere ti millioner kroner.

– Vi ser at alle kundene har handlet for litt mer i snitt. Det har med hjemmekontor å gjøre. Det er nok mange som har trengt et avbrekk i hverdagen og unte seg noe godt til lunsj, sier Lofthus.

Pizzadelen av konsernet, Lofthus Samvirkelag, klarte så vidt å redde seg unna et underskudd. Restaurantene har vært langt hardere rammet enn bakeriene, og har vært stengt den siste tiden. En nyåpning i fjor vår sikret omsetningsrekord for pizzadelen, men totalt sett var det tungt.

– Det er flinke ansatte som skal ha takken for at det gikk så bra som det gjorde. De snur seg rundt når de må, sier medeier og styreleder Erlend Nornes.

Betalte tilbake støtte

Åpent bakeri har brukt mange år på å bygge seg opp. Tålmodighet i valg av lokaler, og ønske om å finansiere det meste uten lån, har bidratt til at veksten har tatt tid. Samtidig har det gjort selskapet solid, og de har tålt utfordringene godt.

– Vi fikk et kontantbidrag for Åpent bakeri i mars i fjor, men besluttet i fjor høst å betale det tilbake. Det var ment for selskaper som trengte å komme seg over en kneik. Lofthus Samvirkelag har også fått noe støtte, men der var det nødvendig, sier Nornes.

Øyvind Lofthus mener Oslo har utviklet seg veldig positivt på utelivsfronten i de årene de har drevet. Mange flere tilbud og seriøse aktører. Han leder et selskap som er blitt så stort at de kan unne seg å ønske må nye konkurrenter velkommen.

– Det er veldig gøy med den underskogen av små bakerier og utsalg som dukker opp. Oslo nærmer seg kontinentet, men vi kunne trengt at aktører fra København eller Stockholm hadde etablert seg her. Det tror jeg hadde vært bra for hele byen, sier Lofthus.

Nye butikker

I fjor åpnet de også tre nye utsalgssteder for det nye konseptet Talormade. I samarbeid med donutgründer Talor Brown selger de kaffe og ferske donuts. Det har også gått bra på tross av pandemien.

– Det hang sammen med at vi ønsket å brenne vår egen kaffe, men vi ville gjøre det sammen med noen som har kompetanse på det. Nå bruker vi kanskje rundt 30 tonn kaffe i året, og da er det bærekraftig å gjøre det selv. Dessverre har vi ingen tradisjon i politiet om å spise smultringer i bilen, smiler Lofthus.

Les også

Her soler folk seg i bikini på gravlunden: – Respektløst og hensynsløst overfor de pårørende

Oppkjøpskandidat

Vekstplanene er fortsatt til stede, men det avhenger av at det rette lokalet dukker opp. Framover blir det mest oppmerksomhet på å pusse opp de stedene de har.

– Av respekt for kundene som kommer hver dag, og folkene som jobber der, er det viktig at vi holder stedene i god stad. De skal ha patina, men det skal ikke være lurvete, sier Lofthus.

Styreleder Nornes forteller at de har hatt løse henvendelser fra finansielle aktører som kunne tenke seg å kjøpe konsernet.

– Det har blitt nevnt, men det har aldri vært aktuelt for oss. Det er ingen av eierne i Åpent bakeri som motiveres av det finansielle, sier Nornes.

Kommentarer til denne saken