Gå til sidens hovedinnhold

Oslos første borgerpanel skal løse problemer med overvann: – Veldig spennende

Kan en tilfeldig valgt, representativ gruppe Oslo-innbyggere bidra til bedre avgjørelser? Det skal i alle fall kommunen teste ut i et nytt forskningsprosjekt.

– Nå er dere med på noe litt historisk, da dette er det første borgerpanelet i Oslo kommune, sa leder for et nytt forskningsprosjekt, Håkon Iversen, da han innledet den første borgerpanelsamlingen på Grefsen Kjelsås.

I forskningsprosjektet «New Water Ways» går Oslo kommune og SoCentral nye veier for å involvere innbyggerne i beslutninger som berører dem, skriver det ideelle selskapet SoCentral i en pressemelding.

Et borgerpanel på 20 tilfeldige utvalgte innbyggere på Grefsen Kjelsås skal være med å gi konkrete anbefalinger til Vann- og avløpsetaten i Oslo om overvann.

Panelet skal svare på spørsmålet: Hvordan kan kommunen legge til rette for at dere som innbyggere best involveres i håndteringen av overvann på Grefsen-Kjelsås, for eksempel ved å ta i bruk virkningsfulle tiltak på egen tomt?

Historisk

Borgerpanelet ledes av Håkon Iversen og SoCentral, som har gjennomført et lignende løp i Trondheim. Det er første gang man tester ut et borgerpanel i Oslo.

– Denne metoden er aktuell når man har behov for å øke kunnskap, engasjementet og koble på innbyggerne i komplekse utfordringer, forklarte Håkon i sin innledning på første samling 7. januar.

Ifølge SoCentral fikk panelet på samlingen tilført kunnskap om overvannsproblematikken generelt og på Grefsen/Kjelsås spesielt.

Paneldeltakerne fikk også vite hvorfor overvann er et økende problem, hva de juridiske sidene ved håndtering av overvann er, hvilken strategi kommunen har og hva innbyggerne selv kan gjøre ble belyst.

Høyt engasjement

Panelet diskuterte i grupper hvilke dilemmaer og muligheter overvann skaper, og pekte på hva de ser behov for å vite mer om, for å etter hvert kunne komme med anbefalinger til beslutningstakere i kommunen.

Panelet skal møtes fire ganger på kveldstid, og etter første samling var responsen svært god og engasjementet høyt, ifølge SoCentral.

– Det var veldig spennende og litt overraskende at det er så mange flinke fagfolk som jobber med denne problematikken, sa en av deltakerne ifølge en oppsummering etter første samling.

Hver uke deler SoCentral en kort oppsummering fra hver samling i borgerpanelet på sin digitale plattform for samfunnsinnovasjon.

Kommentarer til denne saken