Gå til sidens hovedinnhold

Økonomiske tørken er over - Oslofolk svir av feriepenger som aldri før

Nordmenn har spart 110 milliarder kroner gjennom koronapandemien. Nå er Oslo-folket klare for å svi av penger igjen.

Siden mars 2020 har det stort sett vært økonomisk tørke i Norge, og kanskje spesielt i Oslo. På denne tiden har hele Norges befolkning spart 110 milliarder kroner, ifølge tall fra Danske Bank.

– Nå skal disse ut av lommebøker og ned i slunkne bar-kassaapparater, forteller pressesjefen i Danske Bank, Øystein Schmidt. Han baserer forventningene på erfaringer de har gjort fra Danmark.

De spår at ølsalget vil stige helt fram mot september, der det vil ligge mer eller mindre på normalen. Danske Bank venter en vekst i tjenestesektoren med 10 prosent i andre halvår av 2021. Det betyr en mangedobling av for omsetningen av barer og en mulig dobling for restauranter.

Men det er ikke bare øl pengene går til – i Oslo er det mange reiselystne, og vi er villige til å betale mye for ferien:

34 prosent av pengene Oslo-folk har lagt igjen, har vært utenfor eget fylke. Til sammenlikning, bruker Agder-kundene til DNB kun rundt 14 prosent utenfor deres fylke, og er med dette de mest hjemmekjære i Norge. Det viser sommeranalysen til DNB for uke 25 til og med uke 28.

Danske Bank bekrefter at de ser den samme trenden hos deres kunder: Folk fra Oslo og Viken er villige til å betale mest for sommerferiene sine: 18 prosent er villige til å betale 30 000 eller mer. Kun 9 prosent av sørlendingene sier det samme.

Les også

– Det var et voldsomt syn som møtte oss. Det er nesten umulig å beskrive det

Les også

Nå er det priskrig på elbiler

Mer og mer penger legges igjen i Oslo

Oslo som reisedestinasjon øker i popularitet. Turister bruker hele fire ganger mer penger i Oslo enn i Kristiansand, som ligger på andreplass:

– Kanskje tjener hovedstaden på et spesielt godt aktivitetstilbud som sørger for at kundene åpner lommeboken litt ekstra?

I Oslo økte omsetningene med 7 prosent fra i fjor og med 17 prosent fra 2019. Dette er ikke den mest markante økningen, mener Ine Oftedahl, direktør for datatranformasjon i DNB:

– Men i mine øyne er dette solide tall med tanke på at øvrig reisevirksomhet ut fra Oslo er sterkt redusert, og at nordmenn ser ut til å primært søke mot de typiske turistperlene med storslått norsk natur, gode turmuligheter og liknende.

Turistene som faktisk kommer til Oslo, står imidlertid for 21 prosent av omsetningen, ifølge DNB sin analyse. Det vil si at 79 prosent av omsetningen kommer fra Oslo-borgere selv, noe Oftedahl mener henger sammen med at vi stort sett ferierer i egen by i år også. Ellers er det turister fra Viken, Trøndelag, Vestland og Innlandet som legger igjen mest penger i hovedstaden:

Omsetningen fra norske turister innen reiseliv har økt med 60 prosent i Oslo, sammenliknet med 2019, i og med at vi ferierer mye mer i egen by enn det vi pleier.

Les også

Slik gikk det da Elise (30) solgte boligen uten eiendomsmegler

Mest ivrige på å smake på utlandet

Oslo-folk er de i Norge som bruker mest penger i utlandet, sammenliknet med i fjor. Ifølge DNB, har deres kunder fra Oslo økt pengebruken med 55 prosent, og ligger dermed nærmest normalen enn i resten av Norge.

– Det er de eldste kundene på 60-79 som legger igjen mest per kunde i analysegrunnlaget, forteller Oftedahl.

Den største endringen i utenlandsforbruk finner vi for land i EU, hvor Oslo øker kortbruken med 125 prosent sammenlignet med 2020. Sterk andreplass gis til Sverige, med 108 prosent økning. Eneste land som svekker populariteten fra fjoråret er foreløpig Danmark, som halveres.

– Dette henger nok sammen med stor interesse i fjor og ett av få «grønne og enkle» land å besøke, sier Oftedahl.

Les også

Jordmormangel i Gamle Oslo: – Det blir jo sånn at jo bedre råd du har, jo tryggere blir graviditeten din

Les også

Skuespiller Håkon (39): – Jeg klarte å begå alle feilene i boka på én dag

Kommentarer til denne saken