– Det er omtrent som å spille på humpete asfalt, sier Carl Gustav Borander til Avisa Oslo.

Lyn Fotballs daglige leder viser frem det nedslitte kunstgresset på Kringsjå stadion. Det er her Lyn-damene vanligvis spiller sine hjemmekamper i Toppserien, det øverste nivået i Norge.

– Her er den verste, forteller Borander og peker på en skjøt som har gått helt i oppløsning.

Når han drar gresset opp, kan man omtrent få hele hånden under kunstgresset. En spiller som kommer i stor fart vil stå i fare for å snuble og skade seg stygt, frykter Borander.

– Eneste positive her i dag, er været

I fjor måtte Bymiljøetaten omtrent før hjemmekamp hjelpe til med små utbedringer for å få banen godkjent til spill. I vinter ble utfordringene ikke mulig å holde i sjakk lenger.

Klubben må nå spille på alternative baner i Oslo. Forrige helg møtte de naborival Vålerenga, som er et av sesongens store høydepunkter, på Grorud – 25 minutter kjøring fra hjemmearenaen.

– Det er naturligvis veldig kjedelig. Vi prøver å ikke legge for mye fokus på det. Men det koster mye penger å leie andre baner, vi får ikke den hjemmebanefordelen vi hadde hatt her og vi taper inntekter ved at det ikke kommer like mange folk, sier Borander.

Avisa Oslo har tidligere omtalt baneproblematikken til Lyn. Men nå har klubben fått et nytt slag i ansiktet.

Banen strøk på Det internasjonale fotballforbundets (Fifa) banetest. Det kreves at testen bestås for å kunne arrangere kamper på det høyeste nivået. Rapporten var nådeløs:

– Han som utførte testen sa jo da han var her: «Det eneste positive her i dag, er været», forteller Borander.

Flere av skjøtene har revnet helt opp, midtstreken er skjev, den ene banehalvdelen er større enn den andre, ballen ruller for fort og det er store ujevnheter i dekket. Det var blant punktene som førte til stryk.


Vil få kommunen på banen

Lyns herrelag, som holder til på fjerde nivå, må fremover spille sine hjemmekamper på Nordre Åsen, Skeids hjemmearena. Oslo-klubben må fortsatt trene på banen i mangel på andre alternativer.

– Vi fortsetter som omtrent normalt med treninger her. Så håper vi bare at ikke noen blir skadet. Det hadde vært forferdelig, sier Borander.

Vestkantklubben er blant Norges største med over 1000 aktive spillere i alle aldre. Den neste uken blir utfordringene bare større: Da skal banen ved siden av bli rehabilitert, mens det fortsatt er is på en annen. Da står Lyn kun igjen med den ødelagte banen.

I og med at Lyn kun leier banen av Oslo kommune, er de avhengig av at Bymiljøetaten tar grep.

– Vi har ikke noe makt over banen. Hvis vi finner ut hvordan vi skal ordne opp i alt sammen, så kan vi fortsatt ikke gjøre det siden vi ikke eier banen. Gjør vi noe feil, så får vi Bymiljøetaten på nakken. De er på en måte nødt til å ta avgjørelser, sier Borander.

Bymiljøetaten: – Kjent med utfordringene

Jeanette Femoen, avdelingssjef i idrettsavdelingen i Bymiljøetaten, sier følgende om situasjonen:

– Bymiljøetaten har ansvaret for 100 kunstgressbaner i Oslo. Banene rehabiliteres som hovedregel etter at de har vært i bruk i ti år, ettersom de da er berettiget til å motta nye spillemidler. Den aktuelle banen på Kringsjå ble sist rehabilitert i 2016. Etter en reklamasjonssak ble det utført utbedringer på banen i 2019, sier hun.

Lyn har selv hatt eksterne firmaer på banen den siste tiden. De stiller store spørsmålstegn ved det grunnarbeidet som er gjort, ifølge Borander. Det er samtidig blitt antydet at banen kan fikses på noen uker. Da det er høysesong for utbedring av kunstgressbaner, haster det derimot med en avgjørelse.

– Vi er kjent med utfordringene som har oppstått med banen, men vet ikke per nå om de kan tilskrives mangler etter forrige rehabilitering, eller om det kan være andre årsaker. Vi forstår at det er kjedelig for brukerne som blir berørt, og vi har planlagt et møte med Lyn om situasjonen, fortsetter Femoen.

LES OGSÅ: