Gå til sidens hovedinnhold

Nud, Atli og Petter lar deg ta med favorittrestauranten hjem: – Etterspørselen er enorm

Savner du å gå på restaurant? Du er ikke den eneste. Nå tilbyr flere av Oslofolkets favorittrestauranter deg matkits som gir deg muligheten til å spise restaurantkvalitet i ditt eget hjem: – Etterspørselen er enorm, forteller kokkene

For abonnenter

Smaken av maistortillaer som kommer rett fra pannen, å kunne nyte en treretters middag, eller på et blunk sitte med en spiseklar pepperkrabbe foran seg, er matopplevelser mange savnet da restaurantene stengte dørene. Nå tilbyr flere av Oslofolks favorittrestauranter kundene sine «matkits», et alternativ til tradisjonell takeaway:

– Matkits er restaurantmat som kundene kan ferdigstille hjemme. Restaurantene har tilberedt og preppa det meste, du trenger omtrent bare å varme maten, og vipps har du restaurantmaten hjemme, forklarer kjøkkensjef på Smalhans Petter Roslund (23).

Smalhans, Katla og Breddos Tacos er tre Oslofavoritter som tilbyr «matbits». Kjøkkensjefene på de tre restaurantene kan alle fortelle om skyhøy etterspørsel.

Fredagstaco med maks smak og minimal innsats

– Det er egentlig veldig kult! Vi får muligheten til å gi folk smaksopplevelser de ellers ikke ville fått hjemme hos seg selv, sier Nud Duhidas Breddos.

Han står bak Breddos Tacos, som begynte å servere fresh mexicansk mat i London i 2011, og som nå har etablert seg på Mathallen i Oslo. Oslofolk har siden oppstarten, trykket tacorestauranten sine bryst. Også da de måtte stenge, og begynte å tilby kits. Breddos var godt kjent med konseptet fra London, hvor moderrestauranten holder til.

– Da pandemien slo inn over London, ble konseptet med matbits kjempestort. Rett før jul, under nedstenginga begynte vi med det her i Oslo også. På mange måter ble det en måte å overkomme paradokset mellom at folk ble bedt om å sitte hjemme, mens restaurantene ble bedt om å holde åpent, forteller Breddos og fortsetter:

– Vi var jo allerede til stede i restauranten, og lagde digg mat og ferske maistortillaer, og så fikk vi en avtale med leveringstjenesten Amoi, og da kjente vi at dette burde vi få til i Oslo også.

Han forteller ivrig om fordelene:

– Folk kan spise maten sin når de vil, og kan bestille inn på forhånd og ha det hjemme. Siden det ferdigstilles hjemme, og dermed er det ikke bare de innenfor Ring 2 som kan spise digg taco. Samtidig kan de få en helt annen smaksopplevelse enn de ville ha fått om de skulle lagd fredagstacoen selv: De aller fleste har jo verken tiden, råvarene eller kunnskapen til å sette sammen et sånt type måltid selv, sier Breddos.

Han viser til bestselgeren deres: Et stort tacokit for to personer som inneholder flere typer kjøtt og grønnsaker, bønner, salsaer, håndbakte maistortillaer og maischips.

– Om man måtte lagd det fra bunnen av selv, så ville man jo brukt en formue på råvarene. Vi har jo allerede dem, og dermed kan vi tilby et festmåltid til en brøkdel av prisen.

– Og ulemper?

– Det blir mye plast. Vi jobber beinhardt for å begrense fotavtrykket vårt, men vi bruker selvfølgelig mer emballasje enn vi skulle ønske, medgir Breddos.

Kaster seg over kits

Folk har kastet seg over tilbudet helt fra starten. I dag tilbyr de flere, mindre kits og tilbehør, slik at folk kan sette sammen litt selv:

– På den måten blir måltidet en dialog mellom de som spiser den, råvarene og oss som har lagd den.

Breddos forteller at han ønsker å videreutvikle matkitskonseptet. Selv om det ikke er det samme som en restaurantopplevelse, tror han at tilbudet kan fylle et hull og gi folk en alternativ måte å gå på restaurant:

– Jeg skulle gjerne gått på Katla på en fredag og spist digg mat, men jeg har barn og familie: Da er det er ikke alltid så lett å bare kunne ta seg en restauranttur på en fredag. Nå kan jeg bestille en treretters hjem på torsdag, og få spise digg mat uten å stresse på kjøkkenet og drikke min egen vin, og ha familien min rundt meg.

– Folk har lyst på restaurantmat

For også Katla tilbyr matbits, og det til stor glede – både for Breddos og andre.

– Vi har fått inn hundre bestillinger i dag, smiler Atli Már Yngvason (38) der han står mellom papirposer i restaurant Katla.

– Folk har lyst på restaurantmat, men det er ingen restauranter å gå på, dermed blir dette populært.

Kjøkkensjefen og daglig leder av Katla forteller at de begynte så smått med et lignende tilbud i sommer, da de ikke kunne ha full kapasitet i restauranten. Da full lockdown ble et faktum i november, satte de alle kluter til.

– Nå tilbyr vi retter som vi har hatt på menyen tidligere, folk kan velge fra en à la carte meny, også har vi i tillegg en treretters, forteller Yngvason og peker på en høy stabel pappesker med alt fra takoyaki til sjokolademousse.

Yngvason støtter opp Nuds uttalelse om fordelene og ulempene ved den alternative take-awayen:

– Maten smaker bedre for kunden når den er varm og nylaget, istedenfor å være svett og kald etter reiseveien når man skal spise. Og jeg tror også at folk syns det er morsomt å være med på matlagingen.

På kjøkkenet på Katla er det livlig, til tross for at maten legges i bokser, og ikke på tallerkener. Den høye etterspørselen gjør at Yngvason kan ha fire kokker som jobber fulltid, i stedet for å være permittert.

– At vi kan gjøre dette har ekstremt mye å si, vi hadde ikke overlevd uten. Vi har høye faste kostnader og får lite støtte fra staten, sier han.

Yngvason tror nok de kommer til å fortsette å tilby matkits, for eksempel til middagsselskaper og barnefamilier fremover. Men ikke i samme skala som i dag, en dag skal jo Katla kunne fylles med folk igjen:

– Selv om det har mange fordeler, tror jeg nok at etterspørselen etter matkits blir mindre når folk kan gå på restaurant, avslutter han.

Folkekjær pepperkrabbe

På nabolagsrestauranten Smalhans på St. Hanshaugen var de tidlig ute med å tilby gjestene middager de kunne ferdigstille hjemme selv. Allerede i mars 2020 var instagramfeeden full av nabolagsrestaurantens pepperkrabbe, lagd av matentusiaster på kjøkken rundt omkring i hele byen.

– Vi begynte med kits allerede en uke etter vi ble nødt til å stenge i fjor. På den måten kunne vi fortsette å servere gjester. Vi kunne holde flere ansatte i arbeid og vi fikk flere strenger å spille på, forteller kjøkkensjef Petter Rolund (23).

Med tiden har de endret og tilpasset rettene og tilbudet. Rolund forteller at han liker å variere, og at menyen avhenger av hva han selv vil lage. Men pepperkrabba har fått følge med hele veien.

Også han kan fortelle at tilbudet er populært:

– Etterspørselen er enorm. Det virker som om folk synes det er gøy å sette sammen sitt eget lille byggesett av en eller flere retter. Også er det jo en sosial greie; man kan jo lage mat sammen.

Rolund er glad for at folk har kastet seg over tilbudet med kits, i tillegg til Smalhans «vanlige takeaway», dagens husmann.

– Akkurat nå er jo dette den eneste inntektskilden vi har. Det har gitt oss muligheten til å holde åpent hele tiden, uten så altfor mange permitteringer, sier han.

Savner gjestene

Matkitlene har flere fordeler, og Rolund sier at Smalhans nok kommer til å fortsette å lage «byggesett-måltider», også når de kan åpne for normal drift. Om så i litt mindre skala. Samtidig legger han ikke skjul på at han gleder seg til å kunne åpne dørene igjen, og servere mat han selv har lagd ferdig til gjester i restauranten:

– Jeg må ærlig å si at jeg begynner å gå litt lei. I starten var det mer moro å sette sammen kits, det var litt nytt og spennende. Men nå som vi er stengt ned for andre gang i 2021, kjenner jeg at det ikke er like gøy lenger, sier Rolund og legger til:

– Man har jo blitt kokk for å lage mat man kan glede gjester i restauranten med, ikke for å pakke mat i bokser og sende hjem til folk!

Kommentarer til denne saken