Gå til sidens hovedinnhold

Nasjonalmuseets nye skilt er på plass: – Jeg ble veldig glad da jeg så det

Nasjonalmuseets nye skilt høster ros.

Mandag og tirsdag denne uken kom de nye skiltene til Nasjonalmuseet opp på bygningen, og altså på plass i bybildet.

– Jeg synes det er kjempefint, og jeg ble veldig glad da jeg så det, sier Geir Rognlien Elgvin, prosjektdirektør i NSW Arkitektur, til Avisa Oslo.

– Dette virker som en gjennomtenkt plan. Logoen er tilpasset til hver side av bygget.

Elgvin la merke til logoene både tirsdag morgen og tirsdag ettermiddag. Den største logoen mot Brynjulf Bulls plass mener han er spesielt fin.

– Der så jeg mange som sto og pekte mot fasaden, og jeg slo av en prat med dem.

Han forteller at de var glade.

– Folk syntes det var fint, og at det passet godt inn i omgivelsene. Jeg tror ikke noen var provosert av dette, sier Elgvin.

Det er Nasjonalmuseet og det norske designbyrået Metric Design som har utviklet den nye logoen og en ny visuell identitet for museet. Byrået står blant annet bak designet på de nye norske sedlene og har utviklet identitetsdesign for Sentralen og Vega Scene i hovedstaden.

Elgvin mener bruken av stein i fasaden er spennende.

– Fasaden er ganske annerledes enn andre fasader, det er noen detaljer her som er veldig fine. Og når skiltene kom opp ble det virkelig ikonisk.

Han tror Nasjonalmuseet med denne logoen ønsker at folk skal begynne å kalle det «nam» på folkemunne, slik som «The Met». (kallenavn på The Metropolitan Museum of Art i New York).

Men blant alle lovordene har han også en kritisk tilbakemelding. Han er storfornøyd med tre av fire vegger.

– Kameraene ser helt malplasserte ut på veggen langs dronning Mauds gate, det synes jeg er uverdig. Det kan godt være kameraer der, men det må ikke være sånne kameraer som henger truende over. Da får jeg assosiasjoner til Margaret Atwoods dystopi i «A Handmaid’s tale», sier han.

– Det blir alltid mange meninger

Mari Oshaug, designer og grunnlegger av firmaet Workhorse har kun sett bilder av skiltene.

– Jeg er veldig fan av identiteten, sier hun.

– Det er alltid med litt ærefrykt man endrer en merkevare med så mye følelser knyttet til seg, og det blir alltid mange meninger. Jeg synes de nye skiltene ser flott ut og slik jeg har oppfattet det, i tråd med hvordan identiteten ble presentert i 2019, hvor logoen skal være fleksibel og kunne gjøres stor, uten å konkurrere med kunsten. Stilren og enkel, sier hun.

Les også

Nesten 1 million kroner til kulturprosjekter i Oslo – se hvem som har fått støtte

– Nå aner jeg ikke hva Metric har tenkt om fargen og materialvalget på skiltene, men det ser ut som de har valgt en farge og stil som går litt i ett med bygget og komplimenterer arkitekturen, i stedet for å bryte med den. Det virker som de ønsker en rolig og solid fremtoning av logoen, også når logoen dras opp stort på veggen, sier Oshaug.

– Tidsriktig

– Jeg synes det er en formsterk og veldig fin logo og at den formidler det Nasjonalmuseet ønsker å representere, sier Rachel K.B. Troye, professor i visuell kommunikasjon og instituttleder ved Institutt for design og prorektor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

I likhet med Oshaug har kun sett bilder av logoen og bygningen, og også sett nettsidene. Hun mener logoen er tidsriktig og nøktern.

– Logoen legger vekt på «N» i stor bokstav for Nasjonalmuseet, og helheten er leken, og skaper nysgjerrighet. Du blir litt pirret, prøver å tolke, og når du forstår det, skaper det en aha-opplevelse, sier hun.

Les også

Sterke reaksjoner på nytt Munch-skilt: – Noe man forbinder med mat

Det er likevel noe som trekker ned.

– Detaljmessig synes jeg A-en er vel tøft croppet. Det kan være litt vanskelig å forstå at det er en A. Men jeg skjønner at den antakeligvis danner en bedre form slik den er utformet, utdyper hun.

Troye mener at logoen må ses helhetlig sammen med resten av den visuelle identiteten, og at det er denne som vil skape profilen og identiteten til Nasjonalmuseet over tid.

– Logoen skal brukes på mange forskjellige flater, som skilt på selve bygningen, plakater, kataloger, digitale medier som nettsider og mobil telefon. Det er viktig at den er gjenkjennelig, tydelig og fleksibel for å tilpasse seg både små og store formater. Jeg tror denne logoen kommer til å tillate den variasjonen som Nasjonalmuseet har behov for både i dag og i fremtiden.

Vil åpne i 2022

– Jeg har bare registrert positive tilbakemeldinger, sier Tord Krogtoft, avdelingsdirektør ved Nasjonalmuseet.

– Vi er veldig glade for at de nå er oppe, sier han og tilføyer at det er en milepæl at bygget nå har logo og deres navn på seg.

– Aker Brygge er et godt besøkt område, og museet har mange forbipasserende så nå er det lettere for dem som går forbi å se hva som skal bli der. Etter planen skal vi åpne i løpet av 2022.

Les også

Henger du med på alt som skjer? Dette er Bjørvika nå

«Vi har bygget opp identiteten fra bunnen av, med en helt unik fontfamilie som henter inspirasjon fra Nasjonalmuseets mange kunstskatter. Identiteten skal være museets felles visuelle stemme, og det har vært viktig å lage en fleksibel identitet som både kan ha tradisjonelle og mer eksperimentelle sider» står det i et sitat på Nasjonalmuseets nettsider, av Are Kleivan i Metric.

Kommentarer til denne saken