Gå til sidens hovedinnhold

Nå starter rivinga av denne bensinstasjonen. I stedet kommer det 1000 boliger

Høye tomtepriser og lavere etterspørsel etter drivstoff ender Circle K-stasjonens dager på Brobekk.

Bensinstasjonen i Brobekkveien, i bydel Bjerke, er nå en saga blott.

Tidligere i høst stengte stasjonen dørene for godt. Allerede lenge før dette var de videre planene for tomta klare. Den inngår nemlig i et stort område i bydel Bjerke som skal bli fylt med flere hundre leiligheter.

Det er selskapet Brobekkveien 50 AS som eier eiendommen. De kjøpte den i 1997, da for den nette sum av 50 millioner kroner. Dette selskapet eies igjen av Obos og Aspelin Ramm.

– Det er et område som er kjøpt for lang tid tilbake. Vi har hatt en leieavtale med Circle K som nå er utløpt, og i den forbindelse kommer vi til å utvikle boliger, sier Mona Aarebrot, styreleder i eierselskapet Brobekkveien 50.

Ifølge henne ligger det ingen dramatikk i avgjørelsen, heller ikke for Circle K, som skal ha visst at det på sikt var planlagt boliger på tomta.

– De har vel også andre bensinstasjoner i nærområdet, sier Aarebrot.

Boligprosjektet som er planlagt der hvor Circle K Brobekkveien tidligere opererte, er likevel ikke begrenset til denne ene tomta. Ifølge Aarebrot er det kun en liten del av et langt større boligprosjekt.

1000 boliger innen 5–6 år

Det bekreftes av Haakon Grønnæs, prosjektleder i Obos og daglig leder i Brobekkveien 50 AS. Det er boligprosjektet Vollebekk som blant annet vil strekke seg ut over den gamle bensinstasjonstomta.

– Hele området er på rundt 40 mål, og der skal vi bygge rundt 1000 boliger, sier Grønnæss.

Det nøyaktige antalle er ikke helt spikret, men det ligger an til å bli litt over 1000 boliger. Årsaken til at han ikke har et helt presist antall er at ikke alle byggene er ferdigprosjektert. Ett av byggene som ikke er ferdigprosjektert, er nettopp det som skal overta bensinstasjonens plass i bybildet.

Der anslår Grønnæss at byggestart først vil være om halvannet års tid. Han håper at alle de rundt 1000 boligene vil stå klare innen rimelig få år.

– Vi bygger i den takta som markedet etterspør boligene. Jeg håper vel at mye er gjort i løpet av 5–6 år, men det er i stor grad markedet som bestemmer, sier Grønnæss, som sier at det hittil har vært stor etterspørsel etter boligene.

33 stasjoner færre enn for 20 år siden

Bensinstasjonen i Brobekkveien stengte dørene tidligere i høst, og føyet seg med det inn i statistikken fra Drivkraft Norge som viser at antallet bensinstasjoner har sunket jevnt og trutt siden årtusenskiftet.

Drivkraft Norge (tidligere Norsk petroleumsinstitutt) er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Statistikken deres viser at antallet bensinstasjoner i Oslo har gått ned fra 108 i år 2000, til 75 i 2019. På 19 år har altså 33 bensinstasjoner i hovedstaden forsvunnet.

Siden 2018 inkluderer statistikken også tre mindre selskaper: Bunker oil, Eco-1 og Tanken. De to førstnevnte kjedene har noen stasjoner i Oslo.

I perioden 2000 til 2019 kunne man se en nedgang fra 2158 til 1709 bensinstasjoner på landsbasis.

Inger-Lise Melby Nøstvik, generalsekretær i Drivkraft Norge, kan ikke si for sikkert hva denne forskjellen mellom Oslo og resten av landet skyldes.

– Det spesielle med Oslo og Akershus er at det er en felles bilregion. Dessuten er Oslo en stor by med mye kollektivtrafikk og tilbud til reisende, samtidig som mange også pendler inn til Oslo fra områdene rundt. En større nedgang her er nok en slags kombinasjon av de faktorene, teoriserer Nøstvik.

– I en større by som dette er areal også veldig ettertraktet, det kan også ha en påvirkning, tilføyer hun.

Når det gjelder den generelle nedgangen, sier Nøstvik at det stort sett skyldes to faktorer: Kjedene satser heller på færre og større stasjoner enn mange små, samt at det er liten margin på å selge drivstoff og samtidig høye investeringskostnader. Ikke minst er bilene blitt langt mer energieffektive enn de var før.

– Flere synes det er synd

Bensinstasjonen i Brobekkveien ble drevet som en detaljisthandel, altså av selve selskapet og ikke av en franchisetaker. Kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen, sier at den endelige avgjørelsen om stenging av stasjonen ble tatt i begynnelsen av 2020. Onsdag var rivingstillatelsen på plass, og selve rivingsarbeidet starter allerede denne uka.

– Brobekkveien har vært en fin lokalstasjon for lokalområdet på Vollebekk og området rundt, drevet av flinke ansatte. Det er flere som synes det er synd at denne ble lagt ned, skriver han i en e-post til Avisa Oslo.

– Dersom det hadde vært mulig å forlenge leieavtalen på denne tomta, hadde dere ønsket å fortsette med drift av stasjonen?

– Vi forholder oss til at vi hadde en leieavtale som utløp i år, og som gjorde at vi valgte å stenge stasjonen, svarer Hansen.

Ifølge ham er det «ikke spesielt vanlig» at de må legge ned stasjoner, men at det kan skje i forbindelse med veiomlegginger som gjør at trafikkgrunnlaget forsvinner.

– I bynære strøk er ofte alternativ verdi høy og grunneiere ønsker å utnytte tomtene annerledes. Det er allerede kjent at vi kommer til å stenge Circle K Storo om noen år, og at både stasjonene våre på Nordstrand og Lilleaker om noen år blir borte til fordel for boliger eller annen næring, skriver Hansen.

Kommentarer til denne saken