Det hele sparkes i gang ved midnatt til lørdag, og vil foregå fram til 8. august.

Se fullstendig oversikt over hvordan din togreise berøres nederst i saken!

Nytt av året er at erstatningsbussene ikke kun skal kjøre fra spor 19 på Oslo S og Brynseng. En ny «bussterminal» er satt opp nederst i Tollbugata, på den tomme tomta mellom Havnelageret, Tollboden og Oslo Børs. Her har det tidligere kun vært avstigning.

– Problemet vårt er at vi kommer med så mange busser ut i Oslo-trafikken innenfor en time. I en time i ettermiddagsrush er vi ute med 100 busser i Oslo, og vi er nødt til også å bruke det arealet her i Tollbugata, hvor bussene vestover mot Asker og Drammen kommer til å gå fra, sier Roger Nygård, sjef for trafikkontroll og alternativ reise i Vy tog Øst, til Avisa Oslo.

Både Vy, Flytoget og Go Ahed påvirkes av sommerstengingen. Togtrafikken stopper opp fordi Bane Nor gjennomfører vedlikeholdsarbeid på Østfoldbanen og Drammensbanen, pluss at de skal gjøre seg ferdig med den helt nye tunnelen under Middelalderparken, som en del av Follobaneprosjektet.

– Hvilke koronagrep tar dere på buss for tog i sommer?

– Vi følger de rådene som til enhver tid gjelder i kollektivtrafikken. Vi fyller opp bussene, men ikke helt fulle, slik at det er avstand om bord. Vi styrer dette ut fra de rådene som ligger sentralt i Oslo, og bruker det på hele Østlandet. Vi kommer ikke til å pålegge kundene å bruke munnbind, men oppfordrer til det. Kundene må ha med munnbind og Antibac selv, svarer Nygård.

Ser ingen ende på sommerbussene

Helt siden 2009 har buss for tog blitt en «tradisjon» for dem som tar lokaltog inn og ut av Oslo på sommeren. Store deler har vært grunnet omfattende vedlikeholdsarbeid, i tillegg til arbeid med den nye Follobanen mellom Oslo S og Ski.

Men det er usikkert hvor lenge man skal fortsette, ifølge Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor.

– Nå er det jo blitt noen somre med buss for tog. Hvor lenge må vi belage oss på at dette er et sommerritual?

– Vi har ansvaret for både å drifte og vedlikeholde jernbanen, samtidig som vi har ansvaret for å bygge ut. Hvis vi klarer å bygge ut slik at enda flere kan bruke toget i tiden framover, må vi gjennomføre store prosjekter som er planlagt mange år i forveien. Det tar en del tid å gjøre store arbeider ute i sporet, så da bruker vi den tida hvor færrest mulig er ute og reiser om sommeren.

– Hvor mange år fremover blir det en sånn sommer?

– Vi har ikke sagt noen antall år. Vi skal bygge ut jernbanen så godt som det er mulig. Vi vet at det bevilges penger til jernbanen og store utbyggingsprosjekter. Vi gjør det beste vi kan, slik at vi får et bedre togtilbud og at flere reisende tar toget.

– Kan jeg tolke deg som at dette ikke blir siste sommer med buss for tog?

– Dette blir nok ikke den siste sommeren med buss for tog, men vi skal legge til rette så godt vi kan, slik at de reisende skal oppleve det som sømløst og komfortabelt når vi stenger for å bygge ut jernbanen slik at flere kan reise i tiden framover.

Slik blir togsommeren i og rundt Oslo

Vy kjører lokaltogene rundt Oslo. Slik blir sommeren på deres ruter:

  • Asker – Drammen stenges fra 26. juni til 8. august.
  • Lysaker – Sandvika stenges fra 26. juni til 8. august for lokaltoget L1.
  • Oslo S – Asker – Drammen/Spikkestad stenges fra 3. juli til 1. august.
  • Drammen – Sande og Drammen – Gulskogen stenges fra 3. juli til 21. juli.
  • Oslo S – Holmlia stenges fra 26. juni til 23. juli.
  • Oslo S – Rygge og Oslo S – Mysen/Rakkestad stenges fra 24. juli til 8. august.

Se detaljert info her

Slik påvirkes Flytoget:

  • Drammen – Asker: Buss fra 26. juni til 9. august.
  • Drammen – Oslo S: Buss fra 3. juli til 2. august.

Se detaljert info her

Slik påvirkes Go Ahead:

  • Oslo – Kongsberg: Buss fra 26. juni til 9. august.

Se detaljert info her