Den første av de fem nye elektriske øybåtene er ankommet Oslo. De neste ukene skal den klargjøres teknisk, før den settes i bruk i midten av januar.

– Dette er nok en elektrisk milepæl for Oslo. Nå kan vi tilby befolkningen og turister et bedre tilbud med nye øybåter som bidrar til en stillere reise og renere luft. Dette vil ha stor betydning for CO₂-utslippene i havneområdet, og i tillegg er det positivt for det grønne skiftet i maritim sektor, sier samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) i en pressemelding.

De neste fire båtene kommer til Oslo i løpet av 2022.

– Jeg gleder meg til at vi kan ønske passasjerene velkommen om bord på de nye, flotte og utslippsfrie øybåtene. Nå er vi virkelig i ferd med å realisere Oslo som utstillingsvindu for grønn skipsfart, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Byrådet og Ruter har et mål om å gjøre all kollektivtrafikk i Oslo utslippsfri innen 2028.

De nye båtene skal driftes av Boreal, som fikk kontrakten for øybåtene i november. Endringen skjer etter over 100 års drift av Oslo-Fergene AS.

De nye båtene skal ha plass til 350 passasjerer, mot dagens kapasitet på 236 personer.

De nye båtene

  • Fem identiske nye nullutslippsbåter
  • Båtenes navn er Oslofjord I, II, III, IV og V
  • Helelektriske pendelbåter med lading på Rådhusbrygge 4
  • Lengde 35 meter og bredde 8 meter
  • Passasjerantall er 350
  • Båtene er designet av Multi Maritime, og bygges i Tyrkia
  • Universell utforming
  • To dekk med stort soldekk
  • Trivelig salong med store glassflater og god utsikt
  • Designet for å kunne operere i is

Kilde: Ruter