Gå til sidens hovedinnhold

Munch-feber før åpningen: – Vi opplever en enorm interesse

Munchmuseet forbereder seg på storinnrykk: 48 internasjonale medier skal dekke åpningen, og museet har forhåndssolgt 3000 billetter.

Om to uker åpner det nye Munchmuseet i Bjørvika. Museet kan melde om stort påtrykk fra besøkende som vil oppleve Oslos nye kunstmuseum.

– Vi opplever en enorm interesse både lokalt og internasjonalt, sier pressekontakt Gitte Skilbred ved Munchmuseet.

Vekker oppsikt

Ifølge NRK knelte museets datasystem da gratisbilletter til åpningshelgen ble lagt ut tidligere i høst. Men også forhåndssalget har gått bra, og museet har så langt solgt 3000 billetter.

Museets presseavdeling har nå hendene fulle med å besvare pressehenvendelser fra hele verden. Financial Times’ helgeutgave FT Weekend har allerede vært innom, og Wall Street Journal hadde nylig en helside om Oslos nye kunstmuseum. Museet forventer også et større innrykk på pressevisningen 20. oktober.

48 internasjonale medier skal besøke Munchmuseet i løpet av åpningsuka. Land som Tyskland, Danmark og Storbritannia er godt representert, men også journalister fra land som Kroatia, Island og Polen har meldt sin ankomst.

– Det har alltid vært stor interesse for Edvard Munch. Samtidig ser vi nå et enda større engasjement og forventning til nye Munch, der samlingen hans vil få en sentral plass, sier Skilbred.

Museet er i også kontakt med flere reisebyråer. Skilbred tror pågangen vil ta seg ytterligere opp frem mot årsskiftet, når bestillingene for neste sommer skal gjøres.

Fikk aha-opplevelse

Up Norway skreddersyr Norgesbesøk for utenlandske turister. Daglig leder Torunn Tronsvang mener Oslo er i ferd med å markere seg på den internasjonale kulturscenen. Hun har store forhåpninger både til Munch- og det nye Nasjonalmuseet.

– Jeg tror Oslo i større grad blir lagt merke til av besøkende som er interessert i design, kunst og arkitektur, sier Tronsvang, som selv fikk en aha-opplevelse da hun skuet utover byen fra Munchmuseets takterrasse:

– Oslo er blitt en storby med et tilbud som er en metropol verdig.

Turoperatørens amerikanske partner bekrefter inntrykket.

– Amerikanske turister er ivrige etter å komme tilbake til Norge, og Munch er definitivt et trekkplaster. Vi tror åpningen av Munch denne måneden og Nasjonalmuseet neste år vil påvirke alle som er interessert i kunst og design, sier Megan Taylor i MLT PR.

Attraktive turister

Kulturturister har generelt et høyere døgnforbruk enn øvrige feriereisende. Det fleste som kommer til Norge, kommer på grunn av naturen.

– Det er viktig for oss å løfte frem kulturaktiviteter, sier seniorrådgiver Margrethe Helgebostad i Innovasjon Norge.

Mens kulturaktiviteter bidrar til økt forbruk, er naturopplevelser som regel gratis..

– Det er nettopp av den grunn kombinasjonen mellom kultur- og naturbaserte aktiviteter er viktig.

Helgebostad mener det nye Munchmuseet er interessant av flere årsaker.

–Munchmuseet kan bli et museum man bare må besøke, kulturinteressert eller ei, sier hun, og viser til at det ligger i et attraktivt område med spisesteder, bystranda, Deichman og det nye Nasjonalmuseet i nærheten.

– Jeg er sikker på at all byutvikling som skjer i Oslo nå er med på å løfte hele Norges omdømme.

Les også

Uviss skjebne for Munchmuseet på Tøyen: Kan bli stående tomt i lang tid fremover

Les også

Munchmuseet får bygge-nei: – Forslaget er problematisk

Les også

Var stengt halve året - nå har de knust tidligere rekorder: – Aldri hatt en så hektisk sommer

Kommentarer til denne saken