Gå til sidens hovedinnhold

Mener byrådet har rotet bort 5,6 milliarder: – MDG blir mer religiøse enn paven i en god del sammenhenger

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) krever at Oslo setter ned bompengene om byen skal få 5,6 milliarder kroner i en bompengeavtale, ifølge NRK.

– Avtalen må innfri reduksjoner i bompenger, sier Hareide til rikskringkasteren.

Uttalelsen kommer på et tidspunkt der Oslo kommune og Statens vegvesen på administrativt nivå hadde kommet fram til et avtaleutkast, som ikke innebar reduksjon i bompenger.

Byrådet har store behov for midler til å kollektivtransport og infrastruktur, men har tidligere takket nei til en avtale med det samme kravet Hareide fronter nå. Årsaken er at de frykter at mindre bompenger betyr flere biler og mer klimautslipp.

– For det første syns jeg det er veldig pussig at samferdselsministeren melder dette gjennom mediene. Det kom som lyn fra klar himmel, sier byrådsleder Raymond Johansen, som ifølge NRK fikk nyheten da på radioen i morges.

– MDG blir mer religiøse enn paven

– Jeg er veldig skuffa. Det er jo det som egentlig skulle være en gladsak gjennom bompengeforliket, at vi skulle få 5,5 milliarder på bordet, sier Nicolai Øyen Langfeldt (H). Han er nestleder i Høyres bystyregruppe.

Langfeldt lar seg irritere over det han kaller rigide holdninger fra byrådspartiene, og særlig MDG som har miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

– MDG blir mer religiøse enn paven i en god del sammenhenger, og det gjør at vi mister muligheten til å videreutvikle kollektivtransporten i Oslo. Jeg vil oppfordre Lan Marie til å bli litt mer pragmatisk, og se på hvordan vi kan få enda flere til å gå over til elbil.

Han trekker fram at man i Trondheim fant en løsning på kravet om lavere bompenger ved å skru ned bompengetaksten for elbiler. Dette mener han er en god idé også for Oslo.

– Ja, jeg er tilhenger av at vi kan skru ned bomtakstene noe for elbiler, sånn at utskiftingen av bilparken fortsetter. Men det viktigste er at når regjeringen sier at de er villige til å legge 5,5 milliarder på bordet, må vi snu hver stein for å se hvordan vi kan ta imot disse pengene.

Frykter deadline i september

Også Venstres Hallstein Bjercke er svært misfornøyd med situasjonen. Han forstår byrådets skepsis til å sette ned bompengene for fossildrevne biler, men presiserer at samferdselsministeren har åpnet for avtaler der man setter ned avgiftene for elbiler.

Nå frykter Bjercke at tiden er i ferd med å renne ut for å få til en avtale. Dette i og med at meningsmålingene tyder på at Norge potensielt kan få en Sp-samferdselsminister etter valget til høsten.

Sp har hele 19,3 prosent oppslutning i en snittmåling fra mars, ifølge NTB.

– Da ligger ikke 5,6 milliarder på bordet lenger. Da er det «game over», sier Bjercke til Avisa Oslo om en mulig Sp-dominert regjering på samferdselssida.

Forstår Hareide

Utspillet fra Hareide er dramatisk nytt for en by med store samferdselsbehov.

Da Avisa Oslo spør Bjercke hva han synes om at Hareide, som sitter i regjering med Venstre-politikere, stiller disse kravene for å gi Oslo viktige milliarder, svarer Hallstein Bjercke følgende:

– Det er ikke lenger enn en uke siden jeg skjelte ut samferdselsministeren (ifm. Nasjonal Transportplan. red.anm.), men i dette tilfellet skjønner jeg han godt. En tydelig avtale mellom regjeringen og Frp ligger til grunn for bompengeavtalen. Nå må vi i Oslo finne en kreativ måte å nå egne klimamål på, samtidig som vi får avtalen med staten.

Ved å sette ned bompengetakstene for elbiler, taper Oslo kommune penger.

Venstre-politiker Hallstein Bjercke påpeker imidlertid at overgangen til fossilfrie biler er en villet politikk. Han mener også at Oslo har mer å vinne på å ta imot de 5,6 milliardene enn å de taper på det i form av nedsatte bompengeavgifter.

– Bør gå litt stille i dørene

Oslo Aps samferdselspolitiker Andreas Halse mener at kritikken fra Venstres Bjercke framstår som et litt desperat halmstrå.

– Jeg skjønner at Bjercke ikke liker at det ser dårlig ut for en borgerlig regjering og den løsningen han ønsker seg, men et nytt flertall kan sørge for betydelig mer penger til kollektivtransport i Oslo.

– Bjercke uttaler seg også rett etter en Nasjonal Transportplan der viktige prosjekter i Oslo utsettes, så han bør kanskje gå litt stille i dørene, fortsetter Halse.

Vil tilbake til forhandlingsbordet

Avisa Oslo kjenner til at de 5,6 milliardene som står på spill regnes som svært viktige av byrådet – ikke minst grunnet stort inntektstap for Ruter i pandemien.

Oslo er også avhengig av finansiering av viktige prosjekter som Fornebubanen og Majorstuen stasjon.

Byrådspartienes intensjon er derfor å komme tilbake til forhandlingsbordet.

– Vi vet ikke hva regjeringen krever. Etter to måneder med forhandlinger med staten, trodde vi at vi hadde oppfylt de ønskene staten hadde. Nå hører vi noe annet i en radiosnutt, sier Andreas Halse.

– Vi får nesten prate med Hareide og finne ut hva han og regjeringen tenker.

Ap-politikeren understreker videre at byrådet har lagt opp til en løsning der man stimulerer til bruk av fossilfrie varebiler og biogasslastebiler, men samtidig sørger for mindre personbil-trafikk i Oslo.

Avisa Oslo kommer tilbake med et intervju med miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Kommentarer til denne saken