Gå til sidens hovedinnhold

MDG oppklarer «utbredte misforståelser»: – Er ikke snakk om å gjøre det vanskeligere for bilister

– Noen er sinna, fred være med dem, men de er ikke så mange, sier MDGs Rasmus Hansson.

20. juni sa nasjonal talsperson i Grønn Ungdom, Hulda Holtvedt, følgende til NTB:

«Vi har vært veldig opptatt av at vi må redusere biltrafikken og tørre å være radikale i hvor mye vi sier at vi skal redusere biltrafikken – også trafikken med elbiler.»

Hun viser til MDGs nye partiprogram hvor partiet inn for å redusere biltrafikken i og rundt de større byene med en tredel innen 2030.

Utspillet slo ned som en bombe, også etter Nettavisens oppslag med ingressen «MDG vil kvitte seg med bensin og diesel først. Men i de større byene skal også elbilen vekk.»

Vil ikke fjerne elbilene

Rasmus Hansson er andrekandidat til Stortinget for Oslo MDG. Han forteller at én av misforståelsene er selve hovedpoenget i den opphetede debatten:

Grønn Ungdom og MDG vil ikke fjerne elbilene, forteller han.

– Vi vil ha færre elbiler i noen områder i sentrum, fordi biler er biler, og tar den plassen de tar. Der hvor gående, kollektivtransport og syklende trenger plassen over bilene, gjelder det også elbilene. Men MDG er et innbitt elbil- og nullutslippsbil-parti. Vi har en veldig ambisiøs politikk, både for å beholde fordelene for at flere kan kjøper elbil, og for utbygging av ladenett i hele Norge slik at alle kan få nytte av elbiler som både forurenser mindre, og som er billigere å ha for folk flest.

Hansson viser til stortingsvedtaket om at det bare skal selges nullutslippsbiler i 2025 – og påpeker at alle partiene stemte for, ikke bare MDG.

– Stortinget har enstemmig vedtatt at det skal bli færre biler, og at mer av trafikken skal bestå av kollektiv, syklende og fotgjengere. Det er et unisont stortingsvedtak om det, men de store partiene snur ryggen til og later som ingenting, og lar MDG ta støyten for å gjennomføre alles politikk. Selv Frp har stemt for at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Det vi gjerne vil formidle, er at det som fremstilles som ekstrem MDG-politikk, i virkeligheten er politikk som alle partier er enige om, men som de ikke tør å stå ved. Vi tør.

Etter at saken ble publisert, kommenterer Frp-politiker og stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde følgende:

– Rasmus Hansson fantaserer. Frp har selvsagt aldri vedtatt å stanse salg eller bruk av bensin og dieselbiler etter 2025. Folk flest skal ikke tvile et sekund på hvor Frp står i denne saken. Vi ser på bilen som et nødvendig gode og ikke noe som skal bekjempes. Vi har sågar fremmet forslag i Stortinget for at det må fortsatt tilrettelegges for bruk også av slike biler. Det ligger i vår ideologi å ikke bruke pisk men gulrot når vi utarbeider politikk. Vi sier nei til forbud og påbud.

– La oss ta en kopp kaffe

– Hansson, klarer dere å nå ut med budskapet deres på en riktig måte, spesielt til motstanderne deres?

– Selv om vi er et stort parti i Oslo, så er vi et lite parti, og vi har alltids en utfordring med å nå godt nok fram, særlig når andre partier gjør sitt beste for å forvrenge det vi faktisk sier. Vi må jobbe videre med å få realitetene og fordelene i politikken vår bedre fram.

Han synes Oslo gir et godt eksempel på vellykket MDG-politikk:

– Vi har allerede tatt kjempeskritt her i Oslo, hvor flertallet i byen støtter den generelle politikken som vrir transporten i Oslo fra biler til kollektivtransport, gående og syklende. Både et politisk flertall støtter dette, samt meningsmålinger viser dette. Noen er sinna, fred være med dem, men de er ikke så mange.

– Hva vil du si til de som er sinna?

– La oss ta en kopp kaffe, og så kan vi se på hva som faktisk kommer til å skje. Så tror jeg mange vil skjønne at det er bra for byen og for folkene i byen å flytte mer av transporten over på kollektiv, gange og sykkel. Dette tar mindre plass, byen blir hyggeligere, det er mer effektivt, og det forurenser mindre enn at vi fortsatt skal ha enkeltpersoner som sitter inne i 1,5 tonn plast og stål og tar mye plass i gata.

Les også

MDG-Hansson ligger an til å ta Frp-Helgheims plass på Stortinget: – Det er ikke meg imot

Lover mulighet for bilturer til Ikea

Arne Olav Haabeth er bystyrerepresentant i Oslo for MDG. Han forteller at MDGs hovedbudskap «er at vi skal redusere antall biler uavhengig av motor».

– Hvordan vil dere gjøre det?

– Vi vil gjøre det litt mer krevende å kjøre bil, fjerne noen parkeringsplasser, og legge til rette for alternativene for bil. Vi vil ha flere gågater og områder i byen hvor det kan bli lettere å gjøre noe annet enn å kjøre. Det er oppskriften, og det kan man se at nesten alle andre storbyer gjør i verden, også: Å erstatte noe av bilens areal for å gjøre plass til mennesker.

– Når er jobben gjort?

– Jobben er gjort når vi får de områdene vi ønsker bilfrie, og når den totale bilmengden og trafikken i Oslo er redusert med minst 20 prosent. Det er ikke snakk om å fjerne biler, det er en misoppfatning. Det vi ønsker er å gjøre det enklere å velge alternativer til bilen.

Han kaller det hele for «enkel logikk»:

– Skal du få flere til å ville sykle, så må du ha trygge sykkelveier. Og for å skape trygge sykkelveier, må noe plass til bilen vike. Hvis barn kan sykle tryggere til skolen, så slipper de å bli kjørt.

– Hva med pendlere, hva vil dere gjøre med togtilbudet?

– Togtilbudet bør bli vesentlig bedre, og det er et av våre absolutte mål på nasjonalt nivå. Det er interessant at så mange i Bærum og Asker kjører bil inn til Oslo, når det er av områdene med flest togstopp i hele landet. Hovedgrunnen til at folk velger bilen er at det er opplevd som det mest lettvinte.

– Hva vil dere si til MDGs motstandere, som er redde for at bevegelsesfriheten deres innskrenkes?

– De argeste motstanderne av den politikken vi fører, bør sende en tanke til alle i Oslo som ikke har bil. Halvparten av husstandene i Oslo disponerer ikke bil. Det er haugevis av barn og unge som ikke bruker bil, men som sykler og går. Fotgjengeren er den største reisegruppen i det daglige i Oslo. Jeg har all forståelse for at folk syns det er irriterende å miste sin lokale parkeringsplass, men man kan sende en tanke til det største flertallet i Oslo.

– Hva om man skal på Ikea eller Plantasjen?

– Da kan man bruke bilen sin, da. Bilen kommer til å være en del i Oslo i overskuelig fremtid. Selv med MDGs politikk skal man kunne kjøre den bilen til Plantasjen og til Ikea.

– Men kommer man til å ha råd og plass til å parkere den utenfor leiligheten?

– Har du råd til bil, har du råd til parkering. Det er ikke snakk om å gjøre det vanskeligere for bilister, men for å gjøre det lettere for alle andre. Noen parkeringsplasser må vike for å gjøre det tryggere for syklende, for eksempel. Det er ikke så mange det er snakk om egentlig, selv når man har rullet ut den komplette sykkelplanen, vil det fortsatt være ganske mange parkeringsplasser igjen.

Haabeth forteller at en utbredt misforståelse er at man bygger sykkelveier for å belønne dem som sykler:

– Men vi bygger ikke sykkelveier for dagens syklister, vi bygger sykkelveier for å få flere til å synes at det er greit, og et godt alternativ for dem. Det er ikke snakk om at man ikke skal kunne kjøre bil, men at det skal bli lettere å gjøre noe annet.

Les også

Rødt og MDG ligger an til rekordvalg

Kommentarer til denne saken