– Vi fikk oss en liten smell i går. Vi kaller det bare kinderkrisa, sier Sunniva Thorisdottir og ler litt oppgitt.

Tirsdag kveld fikk hun og de andre i Soulcake beskjeden om at de tusen kindereggene de hadde kjøpt inn for å lage påskekaker, måtte kastes. En rekke kindersjokoladeprodukter kobles nemlig til et salmonellautbrudd i Europa.

Ville gjenta suksessen

I påsken i fjor lagde gjengen bak Soulcake en påskecupcake med salt karamell og fylte kinderegg på toppen. Cupcakene ble revet vekk, og «alle» ville ha en bit.

Derfor bestemte Thorisdottir og makker Ragnhild Gaarde seg for å gjenta suksessen.

I år ville de lage enda flere påskecupcakes enn i fjor. I tillegg har de tenkt ut en påskepakke med sjokolade – og kindertema. Mens de har jobbet med prosjektet, har de delt små drypp på Instagram. Responsen har vært overveldende.

– Folk har vært så engasjerte, og vi har gleda oss skikkelig til å lage hundrevis med påskecupcakes. Vi har kjøpt inn sikkert tusen kinderegg som står på lageret og denne uka har vi preppet, testet og planla, forteller Thorisdottir.

Akkurat da hun og kollegaene hadde fått på plass designet, fikk de pushvarselet. Så ringte leverandøren: Mattilsynet trekker Ferreros Kinderegg og andre Kinder-produkter fra det norske markedet, etter at et salmonellautbrudd i Europa kobles til sjokoladen.

– Leverandøren ringte, og vi fikk beskjeden om at alt måtte kastes.


– Føles fælt å kaste nesten tusen kinderegg

Dermed var «kinderkrisa» et faktum. Alle kakene hos Soulcake lages dagsferske, og Thorisdottir er glad de slapp å se hundrevis av sirlig danderte kaker gå i søpla. Men for å være helt sikre på at de skulle ha nok kinderegg til påsken, hadde de bestilt inn i god tid. Lageret er stappfullt av sjokoladeegg.

– Det føles fælt å kaste nesten tusen kinderegg, sier Thorisdottir og tenker seg litt om:

– Jeg lurer nesten på om vi må åpne alle og ta ut lekene, så de i hvert fall ikke går til spille. Det er sikkert noen barn som kan ha glede av dem!

Men selv om det er kjipt, tar ikke Thorisdottir kinderkrisa altfor tungt. Instagramfølgerne har fått følge hele historien – med litt glimt i øyet.

– Selvfølgelig hadde det vært fint om beskjeden hadde kommet bitte litt tidligere, men vi er aller mest glade for at det kom før vi begynte å selge kakene. Vi prøver å tulle litt med hele greia. Jeg og Ragnhild er to optimister og vi vet jo at det ordner seg, sier hun blidt.

Saken fortsetter under bildet.

Motiverte for å jakte etter påskeegg

Det er ikke første gang Thorisdottir og Gaarde møter på utfordringer. For to år siden hoppet de to kvinnene av jobb og studier og satset alt på det de likte best: Baking. Så kom koronapandemien og byen stengte ned.

– Som de optimistene vi er, bestemte vi oss bare for å gunne på. Vi bakte i vei, og plutselig ville hele Oslo ha cupcakes! Nå er vi 16 ansatte og sliter fortsatt med å følge opp etterspørselen. Det hele har gått helt sinnssykt fort.

Thorisdottir skryter av gjengen på kjøkkenet. Hun sier at Soulcake sitt mål er å lage verdens beste kaker, men også å være verdens beste jobb.

Dermed er motivasjonen høy for å redde påsken. For selv om 1000 kinderegg må gå i søpla, betyr ikke det at de gir opp påsketemaet.

– Det er jo heldigvis bare én batch fra ett land som er berørt, så vi skal nok klare å få fatt i noen andre kinderegg. Vi er i hvert fall veldig motivert for å dra ut på påskeeggjakt, ler Thorisdottir.

– Påsken har ikke gått i søpla, og det blir uansett påsketema. Om det ikke blir kindersjokolade, så skal vi få til noe annet godt. Vi lager jo det meste selv, så det er egentlig bare snakk om pynten. I verste fall så får vi lage egne kinderegg for å pynte med, avslutter hun.

Eplehagebaronene går tøffe tider i møte

Har totalforandret nabolagets spøkelseshus: – Skal bli stedet folk på østkanten skryter av

For ett år siden åpnet de dørene. Nå utvider Svingen til «hjertet» av Ekeberg: – Det er liv laga å drive lokalt