– Dagligvarer på nett er i ferd med å ta helt av. I løpet av neste år står vårt splitter nye mega-lager klart på Lier, som gjør at vi kan øke kapasiteten enda mer.
Det sier Simen Sletsjøe, kommunikasjonssjef i Oda, som er en av største aktørene innenfor matlevering på døren. Han opplyser at de har godt over 100% høyere etterspørsel nå enn i januar 2020, målt i antall leveranser på en måned. Disse tallene gjelder for Østlandet, men Oda sier tallene viser samme trend i Oslo.
– Vi har også økt antall kunder totalt med over 100% siden januar 2020, sier han til Avisa Oslo.

Så mange klementiner kan du spise hver dag
Oda har blant annet hentet inn permitterte folk fra servicebransjen til lageret.
– Vi forventer en økning i 2022, og nå jobber vi med å få inn flere sjåfører, sier Sletsjøe.
Pandemi er årsaken
I Oslo har MENY hatt en økning i nye kunder på ca. 35 prosent i 2021 enn fra året før. De forventer enda mer økning i 2022.
– Vi har seks butikker i Oslo-området som fungerer som plukklager for våre nettkunder i Oslo. Vi har et utvalg på ca. 12.000 varer, inkludert ferskvarer, sier Knut Nyløkken, netthandelssjef i MENY.
Coop bekrefter også økende bruk og interesse for av hjemlevering.
– Vi etablerte hjemlevering under pandemien. Nå er det en ny oppblomstring av smitte, da er det naturlig at flere velger å få levert matvarene hjem på døren, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.

Brutal straff etter at dyrefôr ble solgt som menneskemat: – Har utsatt forbruker for en alvorlig helserisiko
Lik pris på nett
Oda mener det er flere årsaker til økning i netthandel. Blant annet har prisjusteringen spilt en klar rolle.
– I fjor høst satt Oda ned prisene på sine varer slik at Oda hadde samme priser som Rema og Kiwi. For mange var pris den siste barrieren for å handle mat på nett, sier han til Avisa Oslo.
Også hos MENY er prisene samme i butikk og på nett.
– Kundene på nett er generelt bedre til å planlegge innkjøpene sine på ukesbasis. Vi ser også at vi selger mer tilbudsvarer på nett enn i butikk, kanskje fordi tilbudene er så godt synlige i en egen fane, forteller Nyløkken i MENY.
– Vi har lik pris over hele landet og jobber hele tiden for å holde prisene så lave som mulig, og være konkurransedyktige mot de andre aktørene som har hjemlevering. Det har vært viktig for oss at tjenesten skal være så godt som landsdekkende, og at alle kundene skal få lik pris, sier Kristiansen i Coop Norge.

Dette er de største strømtyvene
Sprengt kapasitet i jula
Matleveringstjenesten Oda opplyser at det var en enorm pågang i løpet av julen.
– Det startet 1. desember da det første store snøfallet og omikorn-tiltakene kom omtrent samtidig, da så vi at veldig mange osloboere satt pris på å få dagligvarene sine levert på døra fremfor å gå i butikken, sier Sletsjøe i Oda.
Han forteller at økningen fortsatte gjennom desember. Også hos MENY var det stort sett fullbooket under hele jule-perioden.
– Vi opplevde en vekst de to siste ukene før jul, både i våre fysiske butikker og i nettbutikken. Jeg er faktisk overrasket over hvor mange som bestiller julemiddagen på nett til 22. desember. Før alle høytider og høysesonger får vi nye kunder i nettbutikken, det er en tydelig trend, sier Nyløkken i MENY.
LES OGSÅ:

Rekordår for Vinmonopolet: Slik drikker Oslo-folk
