Gå til sidens hovedinnhold

Marius brukte koronatiden til omstilling: – Jobben ble mer spennende

Marius Hammeren har brukt koronatiden til å fylle på med kompetanse for å stå bedre rustet i jobben framover. Over påske drysser regjeringen nye 300 millioner kroner til bedriftsintern opplæring.

– Jeg har definitivt fått en mer spennende rolle. Nå er jeg mer en konsulent for kundene mine, og det gjør det mer spennende, sier salgskonsulent i Scandza, Marius Hammeren.

Marius Hammeren har jobbet som salgskonsulent i Scandza siden 2017. Selskapet selger blant annet matvarer fra Synnøve, Finsbråten, Sørlandschips og Leiv Vidar til dagligvarebransjen, storhusholdning og kiosker og bensinstasjoner. Allerede før koronapandemien traff Norge hadde rollen til Hammer og hans kolleger endret seg mye. Problemet var at mange av dem manglet god nok kompetanse til å gjøre jobben effektivt.

Les også

Dette kan du gjøre i Oslo i påsken

39 millioner til Oslo

I fjor bevilget regjeringen 300 millioner kroner til såkalt bedriftsintern opplæring som fylkene fordeler. Rett over påske kommer 300 millioner kroner til. Oslo får snaut 39 millioner kroner fra denne satsingen.

− Med disse pengene kan bedriftene bruke ledig kapasitet til å heve kompetansen og omstille seg, fremfor å permittere eller si opp de ansatte. På den måten kan vi motvirke permitteringer og oppsigelser samtidig som flere får økt kompetanse for fremtiden, sier Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister (H).

Endret hverdag

Scandza fikk 800.000 kroner fra dette prosjektet, og har brukt dem på opplæring på de rundt 70 selgerne sine. Tidligere var selgerne ofte ute i butikkene. De hjalp butikkene med å bestille varer og eksponeringen i butikk. Da dagligvarebransjen ønsket å gjøre det meste av denne jobben selv, ble hverdagen endret.

Mange av selgerne synes det var en vanskelig overgang, og flere manglet digital kompetanse. Spesielt da det ble stengt ned for fysiske besøk var overgangen stor til å jobbe fra hjemmekontor med e-post og telefon som de viktigste verktøyene.

– Vi hadde en helt annen posisjon tidligere. Da var det meste relasjonsdrevet, og det måtte vi erstatte med analyser og fakta for at vi fortsatt skulle være relevante for butikkene, sier Hammeren.

Gjennom det digitale opplæringsprogrammet som Scandza fikk støtte til, fikk selgerne mulighet til å omstille seg.

– Opplæringen var veldig nyttig. Vi lærte mer om oss selv. Hva slags person jeg er og hvordan vi skal møte ulike personligheter, sier Hammeren.

De hadde gruppeoppgaver med praktiske oppgaver og mer teoretiske deler. I tillegg var det en del av gruppen som fikk bedre digital kompetanse.

– I dag er rollen veldig endret, men det er veldig spennende. Vi må møte kjøpmennene bedre forberedt med fakta og analyser. Dykke ned i tallene til den enkelte butikk for å se hva slags behov de har. Da blir møtene mye mer effektive, sier Hammeren.

Les også

Her blir det best påskevær

Tøft for mange

Salgsdirektør Jarle Jørgensen forteller at det var tøft for mange av selgerne å skulle endre rutiner og hverdagen. Alle selgerne ble kartlagt for å stadfeste hva slags kompetanse de trengte et løft på.

– Mange av selgerne synes dette var en tøff overgang. For oss var disse pengene et viktig bidrag til at selgerne har mer kompetanse når de går inn i butikkene, sier Jarle Jørgensen.

I Scandza var behovene for omstilling stor allerede før pandemien, men det ble forsterket da Norge stengte ned. Digitalt hjemmekontor var en utfordring i seg selv for flere av selgerne med lang fartstid i jobben. Nikolai Astrup forteller at fylkeskommunene fikk inn så mange godt begrunnede søknader at de så nytten av å bevilge nye 300 millioner kroner i år.

– Vi mener dette er veldig fornuftig bruk av tid og penger. Da får arbeidstakerne omstilling i stedet for å være permittert, sier Astrup.

Jobber blir borte

Han mener livslang læring er viktigere enn noen gang, og at endringene framover vil være mye større enn det som ligger bak oss. Kunstig intelligens vil få større påvirkning på samfunnet enn det internett har hatt, og det vil gå spesielt utover arbeidsplasser som kan erstattes av roboter og teknologi.

– Det vil fortsatt være behov for folk, men vi må fylle på med kompetanse. Nå er vi i en særskilt situasjon, og da er det bra å kunne hjelpe til å fylle på med den kompetansen, sier Astrup.

For Scandza har kompetanseløftet og endringene gitt resultater. Salget i dagligvare har vært høyt under koronatiden, men Jørgensen mener det har gitt økt salg.

– Vi ser at selgerne våre er tryggere i jobben. De har en bedre arbeidshverdag og er tryggere når de reiser ut, sier Jørgensen.


Kommentarer til denne saken