Gå til sidens hovedinnhold

Mange har gått på denne lade-smellen: Nå blir det storstilt utskiftning

De skapte overskrifter landet over da de kom, men nå er Oslos første ladestasjoner ganske avleggs. Ap-politiker Andreas Halse er storfornøyd med at 200 av de lite tillitvekkende laderne skiftes ut i løpet av året.

– Nå kan elbileierne virkelig boltre seg?

Slik lød VGs noe kritiske spørsmål da det avisa kalte en «hær» bestående av 5.000 ladestasjoner ment for Norges daværende elbilpark på 2.500 skulle komme på plass i 2009.

Siden den gang har både elbilene og ladestasjonene blitt langt flere og mer avanserte.

Nederst i Vålerenggata står imidlertid to av de opprinnelige ladestolpene og normal stikkontakt – en type Oslo kommune skal skifte ut rundt 200 av i 2021.

– Som du ser, så står bare min bil her fordi folk prøver å unngå disse hvis de kan, sier Oslo Aps miljøpolitiske talsperson Andreas Halse til Avisa Oslo.

Oslo bruker fem millioner kroner med øremerkede midler på å skifte ut de gamle Ensto-laderne. Vel brukte penger, mener Halse, som lar selve ladeprosessen tale for seg da Avisa Oslo møter ham på Vålerenga.

Ikke bare lader den gamle ladestasjonen saktere enn dens mer moderne søsken. Den har også et utdatert støpsel, og Ap-politikeren må fiske fram en liten grønn nøkkel Halse søkte om fra kommunen da han skaffet seg elbil for sju år siden.

Saken fortsetter under bildet.

– Fusker ikke som de gamle

Og da han forsøker seg på å åpne ladestasjonen, går det galt. Boksen nekter rett og slett å åpne seg.

– Jeg tror alle som har vært elbilist i noen år har blitt kjent med denne problemstillinga. Plutselig åpner de seg ikke, fungerer de ikke, eller er et eller annet galt, sier Halse.

Han forklarer at de 200 laderne kommer fortløpende på plass rundt omkring i Oslo i løpet av året.

– De nye laderne fusker ikke som de gamle, som har levd ut levetida si. De nye stolpene vil også bety økt ladehastighet flere steder. Raskere lading vil igjen bety at flere får brukt samme laderen i løpet av et døgn, sier Halse.

Helt konkret lader de gamle stasjonene med en hastighet på 2,3 kilowatt, mens de nye kan lade med opptil 6,3 kilowatt. Hvor høy ladehastigheten reelt sett blir avhenger av hvor god strømtilgangen er på de forskjellige stedene, ifølge Hasle.

Les også

Ber folk om å ikke lade om morgenen etter skyhøye strømpriser - men har elbilen skylden?

Les også

Mindre kjøring av fossile biler drar ned Oslos klimagassutslipp, men MDG-Lan er ikke fornøyd: – Det går ikke raskt nok

Les også

Nå kan det bli ulovlig å bygge boliger som ikke er klargjort for lading av elbiler

Les også

Tesla bekrefter kjempeutbygging: Oslo får 40 nye ladeplasser

Kommentarer til denne saken