«Tired of being fat and ugly? Just be ugly».
Slik lyder reklameplakaten som står utenfor treningssenteret 24Fitness midt i Karl Johans gate i Oslo sentrum, noe influenser Sara Emilie Tandberg (29) reagerer kraftig på i flere innlegg på Instagrams historiefunksjon.
Les også: Lars Flatø Nessa nådde toppen av K2, men mistet kameraten. Nå advarer han Frank Løke
«Markedsføring som dette bidrar til fett-hat og stigma mot tjukke. Det oppleves nok som det er i dagens samfunn. Tenk om de heller kunne markedsført med at trening gir god helse?» skriver Tandberg i et av innleggene som hun har delt.
Tandberg, for mange kjent fra TV 2-programmet «Bloggerne», har de siste årene opparbeidet seg en stor følgerskare – og er kjent for å snakke høyt om blant annet kroppspress. Tidligere i år gikk hun hardt ut mot spaanlegget The Well, som ligger på Sofiemyr utenfor Oslo, der hun mente badetøyet man må kjøpe dersom man ikke velger å gå naken ikke er tilpasset alle mulige kropper.
Og denne gangen er det altså 24Fitness som får influenseren til å heve et øyebryn.
– Slår ut veldig feil
Overfor Nettavisen forteller Sara Emilie Tandberg at hun selv ikke hadde sett reklameplakaten til treningssenteret før hun fikk den tilsendt fra flere av følgerne sine på Instagram.
– Følgerne mine vet jo at sånne ting fort kan bli hjertesakene mine, sier influenseren.
Videre legger Tandberg til at innlegget til 24Fitness på Instagram, der den aktuelle reklameplakaten kommer godt til syne, i løpet av det siste døgnet har gått fra å ha 13 kommentarer til godt over 500 – der det er flere som stiller seg bak Tandberg og er kritiske til den typen markedsføring.
I tillegg er det mange i kommentarfeltet som tar treningssenteret i Karl Johans gate i forsvar og påpeker at plakaten er humoristisk, noe 29-åringen kan skjønne. Hun mener imidlertid likevel at reklameplakaten er unødvendig.
– Jeg skjønner at det er en humoristisk undertone, og jeg er enig i at vi lever i et «krenkesamfunn». Så jeg skjønner hva de har prøvd å få til, men jeg synes det slår ut veldig feil. For vi vet at mange synes det er ubehagelig å gå på treningssenteret fordi markedsføringen ofte består av veldig veltrente mennesker som står og trener, forklarer Tandberg.
– Og da er det mange som ikke tør å gå på treningssenteret, for det er det inntrykket de har.
Mener tankegangen er feil
Sara Emilie Tandberg reagerer spesielt på at skiltet står midt i en av Oslos travleste gater, der «alle» kan se det.
– Jeg synes også det er negativt at det fremstår som OK å kalle folk feit og stygg. Bare der er det på en måte en problematikk – spesielt med tanke på den «fat-shamingen» som mange overvektige allerede opplever, sier influenseren.
Les også: Slår hardt tilbake etter bilderedigeringsanklager
Videre påpeker hun at fedme generelt er et stort problem, og at det da er desto viktigere å ta det på alvor.
– Da er det etter min mening viktig å heller fokusere på helsegevinster og alt som er positivt ved trening, mener hun.
Videre påpeker 29-åringen at hun ikke har som formål å sverte 24Fitness, da hun ikke tviler på at de gjør noe positivt.
– Jeg ser det er mange som har kommentert at treningssenteret har hjulpet mange med å få en sunnere livsstil, kommet i form og at det er alle typer mennesker som trener der. Og det tviler jeg ikke på, det er ikke det kritikken går på. De gjør sikkert en kjempegod jobb, men det er feil tankegang med tanke på hvor mye kroppspress ungdommen opplever nå, sier influenseren om hvorfor hun nå er kritisk.
Krever endring
Tandberg håper nå at engasjementet fra henne, følgerne hennes og alle andre i kommentarfeltet kan bidra til en endring i treningssenterets markedsføring i tiden fremover.
– Jeg synes de skal fjerne den plakaten, påpeke at alle er velkommen og gjøre det klart at ingen dømmes der, sier hun.
– Med den reklamen synes jeg det fremstår som at de ser litt ned på overvektige mennesker. Mest sannsynlig gjør de ikke det, men nå ser det sånn ut, legger den kjente 29-åringen til.
– Tolkes forskjellig
Nettavisen møter daglig leder og eier av 24Fitness, Tommi Thorvildsen, i sin butikk et steinkast unna i Torggata.
– Folk tolker ting som de vil hver for seg. Hvis hun eller andre ønsker å bruke tid på oss er det hennes valg, sier Thorvildsen.
Han forteller at plakaten henger der sporadisk og at den er blitt frastjålet eller teipet over flere ganger tidligere. Og at plakaten kommer til å fortsette å prege Karl Johan i ny og ne.
Skjønner du at folk reagerer på den?
– Jeg sier det samme. Folk tolker den som de vil.
Hva tanken bak reklamen?
– Her kommer du i form. Det har vi vist gang på gang, vi har vært kåret til beste klubb, og jeg selv har vært med i Mr. Olympia og blitt invitert til Arnold Classic to ganger.
Er den ment som humoristisk reklame?
– Du stiller det spørsmålet, så da skjønner du nok svaret, avslutter Thorvildsen.