Gå til sidens hovedinnhold

Legevakten i Oslo: Innfør promillegrense på elsparkesykkel

Flere hundre friske, unge mennesker kommer til å bli våre pasienter før en innskrenkning forhåpentlig trer i kraft i august.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Søndag kveld brøt det ut spontan applaus på Skadelegevakten i Oslo da det ble kjent at byrådet vil stramme inn på bruken av elsparkesykkel.

Som fersk turnuslege med oppstart i den travleste helgen noen sinne på Skadelegevakten, med et rekordhøyt antall pasienter, var det både høyt trykk og lang ventetid. På Skadelegevakten behandler vi blant annet brudd- og kuttskader, vold- og sykkelulykker – og skader fra bruk av elsparkesykler.

Delta i Oslodebatten

Kjære leser. Har du en mening du vil dele med flere? Skriv til fawad@ao.no

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Hilsen Ahmed Fawad Ashraf, debattredaktør.

Brukt på riktig måte er elsparkesykkel en enkel og morsom måte å komme seg rundt i byen på.

Men alle som bor i Oslo vet også at de kan være livsfarlige både for dem som kjører selv, og andre som beveger seg i nærheten – spesielt de siste ukene.

Les også

Suzanne vil aldri bruke elsparkesykkel igjen: – Knakk beinet rett av

Les også: Byrådet tar opp kampen mot elsparkesykkel-kaoset – dette vil de gjøre

Rush av skader etter gjenåpning

Etter gjenåpningen av byen har antallet pasienter som kommer inn med denne typen skader skutt i været. Fra å i gjennomsnitt behandle seks pasienter daglig i mai, økte det til 11 i uken etter gjenåpningen, og nå til 33 pasienter på to dager i helgen. Med en bedre regulering kunne mange av dem vært unngått.

Les også

Knallhardt ut mot byrådets tiltak: – Katastrofe for dem som bruker elsparkesykkel


Elsparkesykkel-relaterte skader har doblet seg hvert år siden de ble innført i Oslos gater i 2019, og flere hundre friske, unge mennesker kommer til å bli våre pasienter før en innskrenkning forhåpentlig trer i kraft i august. Skadelegevakten har advart om dette lenge. Vi fører nøye statistikk over hva skadene vi behandler skyldes, og vi registrerer dette for alle pasienter som kommer til oss.

Halvparten er påvirket av alkohol

Antallet skader er proporsjonalt med antallet sparkesykler tilgjengelig. Omtrent halvparten skjer i alkoholpåvirket tilstand. Gjennomsnittsalderen på de skadede har gått fra 30 år til 25 år, og det er flere menn enn kvinner som blir skadet.

Det er få ting som vil ha en så forebyggende effekt som å stenge bruken av sparkesykler i perioden fra midnatt til 05.00, redusere antallet som er tilgjengelig i byen, samt å ta i bruk promillegrense som ved bil. Det er på høy tid å innføre dette nå.

Kommentarer til denne saken