Gå til sidens hovedinnhold

Langer ut mot byrådet om fergekaia: – Et litt grettent sidrumpa byråd

Et forslag fra Anne Haabeth Rygg (H) om fergestopp på Langkaia sommeren 2021, ble nedstemt i dagens bystyre. Det likte Høyres Eirik Lae Solberg (H) dårlig.

– Langkaia er lang og hvis vi virkelig vil legge til rette for båtlivet i Oslofjorden så får vi dette til, sa Eirik Lae Solberg (H) under bystyremøtet på onsdag.

Bygdøyfergene ønsker å legge til innerst ved Langkaia. På den måten sikres det en rute mellom de populære museene på Bygdøy og de mange turistene inne i Oslo sentrum.

Bymiljøetaten vurderer imidlertid at en fergerute til Langkaia ikke lar seg gjøre på en trygg måte, i og med at brygga er satt av til badstuer og badeliv.

Det reagerte Solberg kraftig på under onsdagens bystyremøte:

– Flere kloke mennesker har sagt «der det er vilje er det mulig å få til en vei», men her er det ikke vilje. Det er rett og slett et litt grettent sidrumpa byråd som sier nei til alle nye gode forslag.

– Langkaia svarer til sitt navn

– I forbindelse med etableringen av Fjordbyen, ble det planlagt at turister skulle ankomme Munchmuseet, Deichman og Operaen med ferge. Derfor er det ikke tilrettelagt mange plasser for turistbusser, innledet Anne Haabeth Rygg (H).

Høyre-politikeren argumenterte for at Oslo kommune måtte tilrettelegge for et tilbud «i realiteten finansiert av turister».

– Dessverre ser det ikke ut til at det blir flertall for forslaget vårt. Det begrunnes med at fergestopp på Langkaia kommer i konflikt med tre badstuer.

– Dette er veldig rart, sa Rygg. Deretter la hun vekt på det første ordet i «Langkaia». Altså «lang».

– Langkaia svarer til sitt navn. Den er 600 meter lang, og jeg tenker at det er grunn til å tro at det både går an å ha badstuer der og at en ferge kan ta om bord og sette i land passasjerer, sa Anne Haabeth Rygg.

Viser til faglig vurdering

Det aktuelle området er regulert for vannbasert friluftsliv. Det vektla SVs Ola Wolff Elvevold da han argumenterte mot forslaget fra Høyre.

– Jeg tror at mange Oslo-folk setter pris på at det har blitt mye mer vannbasert moro og byliv. Det vil vi på rødgrønn side ha mer av, sa Elvevold.

– Også er det her en faglig vurdering, som etaten har gjort, om at det er vanskelig å kombinere med ferjeanløp og det er en politisk vurdering om at vi vil sette vannbasert byliv først i dette området, understreket SV-eren, som også vektla at man har funnet en kai for Bygdøyfergene på SALT.

– Lettere sjokkert

MDG-gruppeleder Sirin Stav mener følgende om saken:

– Det er allerede inngått avtale om midlertidig leie av de aktuelle plassene til de populære badstuflåtene fram til utgangen av 2022. Bymiljøetaten mener det vil være en stor risiko å gi tillatelse til båttrafikk i dette området som i utgangspunktet er tiltenkt bading og annen friluftsaktivitet. Derfor er jeg lettere sjokkert over at Høyre er villige til å legge opp til en løsning der badende risikerer å bli overkjørt på av turistbåter.

– På lengre sikt jobbes det med en prosess for å identifisere ønsker og behov for bruken av Langkaia. Det mener jeg at vi må ha en skikkelig prosess på, fordi det er mange som ønsker å bruke Langkaia, blant andre Brann- og redningsetaten som ønsker at brannbåten skal ligge her. Det er viktig at vi har alle behov og alternativer på bordet før vi konkluderer, derfor er Høyres forslag direkte useriøst og det er vel også grunnen til at de kun får støtte av Frp i denne saken, fortsetter Stav.

Kommentarer til denne saken