Oppdatert 14.00: Like før klokken 14.00 melder VG at problemet med kortterminalene er løst og at de fleste butikker vil ha normal drift innen en time.

– Det kan tyde på at det er en feil med BankAxept. Men det er mulig å gjennomføre handelen med reserveløsning. På en travel dag som dette vil dette naturligvis gjøre at det vil ta litt tid, som igjen betyr at det kan bygge litt kø i våre butikker, sa Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge til Avisa Oslo mandag.

Kristiansen sier at en av fire Coop-medlemmer benytter seg av CoopPay, det er Coop sin egen betalingsløsning. Han sier også at de som bruker Masterkort og Visa-kort, ikke ikke vil oppleve problemer ved betaling.

– Det er mange som har mulighet til å betale på vanlig måte. Men vi håper at den tekniske feilen retter seg opp raskest mulig, sier han.

Avisa Oslo har forsøkt å komme i kontakt med BankAxept, men har foreløpig ikke fått noe svar.

Til VG sier Pål Andre Fredriksen, administrerende direktør i Verifone, at mange tusen terminaler er rammet.

– Det er en fellesfeil på SFI-mottaket, det betyr i utgangspunktet at det er alle terminalene utenfor Nets som opplever feil, sier han.

– Vi snakker kanskje vi 120-130 000 terminaler. Da snakker vi i praksis alle terminalene i hele Norge, legger han til.

Avisen skriver at Norges største bank, DNB, meldte at de kjente til problemet, men at feilen ikke ligger hos dem.

Reserveløsninger

Til Avisa Oslo bekreftet kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl, at de hadde problemer med betalingssystemene.

– Vi har problemer med banktransaksjoner i butikkene våre. Det hadde vi ikke tidligere i dag, så det er en situasjon som har oppstått relativt nylig, sa han like etter klokken 12.30 mandag.

Han sier at de foreløpig ikke vet noe om omfanget eller hva problemene skyldes.

– Hva betyr dette for dere og kundene med 17. mai i morgen?

– Historisk sett er siste handledag før 17. mai en godt besøkt dag hos oss, men det gjenstår å se hva dette har å si for kundene. Det kan være et problem som er lett løst, sier han.

På Vinmonopolets butikk på Oslo City tok de kun kontanter ved 13.30-tiden. Kunder som måtte betale med kort ble henvist videre eller oppfordret til å bestille og betale via Vinmonopolets app.

Flere dagligvarekjeder og apotek opplevde også problemer mandag.

Kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen skriver i en melding til Avisa Oslo at problemene ligger hos leverandøren Nets og at de må svare på spørsmål om hvor lang tid det vil ta å fikse problemene.

– De fleste av våre butikker har reserveløsninger som gjør at kunden får betalt, men det kan ta noe lengre tid, sier hun.

Overfor Dagbladet avviser Nets at det skal dreie seg om et angrep av noe slag.

– Katastrofe

Administrerende direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad, bekreftet også til Avisa Oslo at de var rammet.

– Vi har problemer i hele landet. Det er typisk, men det er på slike store dager ting som dette skjer. Hva som er årsaken vet vi ikke, men det skulle selvfølgelig vært dobbeltsjekket og trippelsjekket før en så stor dag som i dag, sier han.

Han forteller at de tar betaling med Vipps, men at det kan ta litt lenger tid enn normalt.

– På en dag som dette er det katastrofe, men vi håper det løser seg raskt, avslutter Ølstad som selv oppholder seg utenlands.