Gå til sidens hovedinnhold

Korona har tvunget folk til å tenke kreativt. Nå lanserer Frøya og Kristine et nytt «ghost kitchen»

De to damene så seg lei på kalde, slappe og svette fries levert av Foodora. Dermed bestemte de seg for å åpne spøkelseskjøkkenet Smiz. Her skreddersyr de mat for levering.

Koronapandemien har tvunget restauranter til å stenge ned. Samtidig reagerer flere på uryddige leveranser av de mange sykkelbudene rundt omkring i byen.

Dermed så de to bestevenninnene Frøya Hetzel og Kristine Bakk muligheten å starte opp et såkalt «spøkelseskjøkken».

– Selv om Foodora har syklet hjem kalde, slappe og svette fries til oss i noen år, er det svært lite mat som er laget for levering, forteller Frøya Hetzel.

Da pandemien traff Norge for ett år siden, så Hetzel og Bakk muligheten til å endelig starte opp prosjektet.

Hjemlevering har skutt i været, og ifølge kommunikasjonsrådgiver i Foodora, Iselin Fjeld, hadde selskapet en vekst på 150 prosent i løpet av det første halvåret med korona i Norge.

Smiz har levert maten sin gjennom Foodora og Wolt siden i fjor under flere dekknavn, men lanserte konseptet sitt tirsdag 16. mars.

Hva er et «spøkelseskjøkken»?

Flere har spådd at såkalte «ghost kitchens», også kalt «spøkelseskjøkken», «digitale mathaller» eller «virtuelle restauranter» på norsk, er et konsept utviklet for fremtiden.

Konseptet går ut på at man benytter seg av eksisterende kjøkken som allerede står tomme store deler av dagen, og at man derfra både lager maten og gjør den klar til å hentes av leveransetjenester. Man blir altså avhengig av å levere maten ut til folk i byen, i og med at man ikke har en fysisk restaurant man kan invitere kunder inn i.

Hetzel og Bakk påpeker at når man lager mat som kun skal fraktes, er det lettere å gjøre kloke valg med tanke på hvordan man tilbereder den. Det samme gjelder emballasjen.

«Er det noensinne universet har prøvd å fortelle oss noe, er det nå», sa de til seg selv 12. mars i fjor.

Dermed sluttet de i jobbene sine kort tid etter at landet stengte ned. De forteller selv at folk trodde at de hadde fått hver sin murstein i hodet.

– Mat er noe vi begge brenner for, i tillegg til at vi ser at konseptet har et så utrolig stort potensial til å gjøre en forskjell, å tilby mat som både er bra for kroppen og som gjør deg glad, men som i tillegg er bra for planeten. Det er så mye take away-mat som bare er «crap».

Les også

Appen Wanda tar seg av tingene du ikke har plass til

Bra for kroppen, bøndene og miljøet

De to gründerne legger også stor vekt på at råvarene helst skal være kortreiste og organiske. På denne måten ønsker de også å støtte bøndene i Norge og i lokalområdet der det er mulig.

Det er ikke bare maten som er et fokus hos Hetzel og Bakk. Emballasjen maten leveres i er vel så viktig:

– Det første vi fokuserer på er å minimere plastikk så langt det lar seg gjøre, og heller bruke resirkulerbar papp, sier Hetzel.

De to venninnene ønsker også å dyrke et fokus på sunn mat som ikke bare handler få i seg færrest mulige kalorier for å bli tynn. De er opptatte av å fremme varierte kosthold, der de tilbyr mat du kan spise hver dag uten å få dårlig samvittighet. Samtidig er de tydelige på at man også kan unne seg noe godt innimellom:

– Av og til er det faktisk sunt å spise en donut. Det handler om mental helse også. Mye av fokuset rundt helse og kosthold oppfordrer jo nesten til spiseforstyrrelser. Vi vil heller fremme mat som gir deg næring, sier Bakk.

Av og til er det faktisk sunt å spise en donut.

Veien videre

– Er det ikke vanskelig å få folk til å legge merke til konseptet når dere ikke har en fysisk butikk?

– Jo, det er en av våre hypoteser. Vi trodde det kom til å bli vanskelig uten en tydelig merkevare fra før. Men første måneden rant det inn med ordre. Det gjelder å ha et så godt produkt at folk kjøper det igjen.

– Kommer dere til å åpne restaurant etter hvert?

– Vi har tenkt tanken, men det er mye mer kapitalkrevende å ha en faktisk restaurant. Restauranter er ikke bygget for levering, noe vi derimot har designet konseptet vårt for. Det er en mulighet, men vi vil heller utvide til resten av Norge og Norden. Vi vokser heller den veien.

Les også

Denne roboten er blitt et viktig ledd i å bekjempe korona

Kommentarer til denne saken