– Jeg synes det er veldig morsomt og stas. Jeg er jo utrolig glad for at vi har bysykkeltilbudet i byen, og at det er masse brukt, så det er gøy at den mest brukte heter det samme som meg, sier Kari Elisabeth Kaski (SV) til Avisa Oslo.

Nylig sendte selskapet Urban Infrastructure Partner (UIP) – som står for driften av Oslo bysykkel – ut en årsoppsummering av fjorårets bysykkelbruk.

Der kommer det blant annet frem at Oslo-folk brukte over 200.000 timer på bysykkel i fjor, og at 23. juni var dagen bysyklene ble brukt mest.

Det kommer også frem at sykkel nummer 0341, som bærer navnet Kari Elisabeth, var den mest brukte.

– Det var nytt for meg at det jeg deler navn med en bysykkel, jeg visste det ikke før i går, sier Kaski, som er stor tilhenger av de ikoniske blå og hvite bysyklene i Oslo

– Jeg brukte bysykkel mer før. Etter at jeg flyttet til Groruddalen har det blitt mindre, nå er jeg mer i elsykkeltilværelsen.

Markedssjef Nanna Reiss i UIP opplyser at sykkelnavnene enten er inspirert av kjente personer, eller hentet fra SSBs navnelister. Hun er ikke sikker på om sykkelen er oppkalt etter Kaski, men et kjapt søk i navnelistene viser at Kari Elisabeth er et nokså sjeldent navn, noe som styrker teorien om at det er SV-politikeren som er opphavet.

Hun opplyser også at det i april kommer 200 nye bysykler i Oslo, og at to av disse skal oppkalles etter MDG-politikerne Lan Marie Berg og Sirin Stav. Det er med andre ord ikke uvanlig at syklene kalles opp etter politikere.

– Da får jo Kari Elisabeth-sykkelen litt konkurranse, da. Samtidig får jeg litt ekstra incentiv til å reklamere for bysykkelen, så det er bra, sier Kaski.

Les også

Kenan (34) har gitt opp datingappene: – Mange føler seg som knulledukker