Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I forrige uke lovet samferdselsbyråd Sirin Stav fra MDG å senke prisen på månedskortet dersom byrådet blir gjenvalgt. Oslo ble lovet billigere kollektivbilletter ved forrige valg også, likevel har billettprisen aldri vært høyere.
Må bli billigere og enklere
I løpet av de neste årene skal Oslo kutte i både biltrafikk og klimagassutslipp. Vi er ikke i rute til å nå klimamålene, og det er i transportsektoren vi må kutte mest. I dag er det over 300 000 biler i Oslo, og mer enn to tredeler av dem går på diesel og bensin. Hvis vi skal få folk til å la bilen stå så må det bli billigere og enklere å reise kollektivt.
Derfor har Venstre i syv år på rad foreslått å senke prisen på månedskortet, et forslag som både byrådet og resten av opposisjonen gang på gang har stemt imot.
Ruter gjennomførte i desember en kampanje der prisen på månedskort ble solgt til rabattert pris. Det førte til at 30 000 mennesker valgte å ta buss, trikk og bane istedenfor bil. Kampanjen var med andre ord en kjempesuksess. Men hvorfor i alle dager varte kampanjen bare en måned?
Oslodebatten: Transportforskere: Prisen på enkeltbilletter støter vekk passasjerer

Endelig slipper du denne omveien: – Ganske irriterende å gå rundt
Klimakrisen løses ikke av seg selv. Under Raymond Johansen sin ledelse har det blitt dyrere å velge miljøvennlig, samtidig som vi er langt unna å nå våre egne klimamål. Det rødgrønne byrådet har vist seg å være bedre på prat enn på handling.
En vellykket klimapolitikk kan ikke bare bestå av forbud og påbud. Det må lønne seg å velge miljøvennlig og være billig å ta grønne valg. Venstres viktigste valgløfte er derfor å senke prisen på kollektivreiser.
Oslodebatten: Ny trikk er mindre moro for den som nesten ikke har råd til å gå om bord
De siste syv årene har prisen på månedskortet økt hvert eneste år. Det er verken bra for byen, klimaet eller lommebøkene våre. Nå er det på tide med et byråd som slutter å gjemme seg bak tomme ord, men faktisk gjennomfører det de lover.
Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Sjekk forskjellen. Dette er hastigheten når du tar buss, bane og trikk

Lite visste jeg at 25 år senere skulle jeg stå i de samme kampene som mine foreldre

Igjen er det altså elbileiere som skal favoriseres

I hjemmetjenesten i Oslo er det «bytterett.» Vet folk det?
