– Hensikten er å gi passasjerene et mer forutsigbart tilbud, skriver Ruter i en pressemelding.

Øybåtene har i lang tid vært preget av begrenset kapasitet og kanselleringer.

– Det er for tiden dessverre mange innstilte avganger med øybåtene og kundene opplever et for ustabilt rutetilbud. De får ikke god nok informasjon om hvilke båter som faktisk går, skriver Ruter.

Ruter påpeker samtidig at det fremdeles er bedre kapasitet på tilbudet enn før pandemien i 2019.

– Vi beklager

– Vi beklager utfordringene dette har medført de siste månedene. Vi reduserer nå antall avganger fordi vi vet at det aller viktigste for kunden er å vite når båten faktisk går. På denne måten fjerner vi usikkerheten, lange køer og ventetider. På de nye, utslippsfrie båtene er det heldigvis plass til langt flere passasjerer, slik at veldig mange fremdeles kan ta turen ut til øyene i sommer, sier Sofie Bruun, pressevakt i Ruter.

Endringene fra 27. juni innebærer at avgangene for B2, båten til Langøyene, reduseres fra halvtimesruter til timesruter. B1, som seiler til hytteøyene, Hovedøya og Gressholmen, vil fremdeles seile med to avganger per time.

Det justerte tilbudet vil primært betjenes med de tre nye elektriske båtene, som alle har plass til 350 passasjerer.

Pandemien skaper fortsatt trøbbel

Ifølge Ruter handler utfordringene om mannskap og materiell.

– Samtlige båtleveranser ble forsinket fra verftet i Tyrkia, hovedsakelig som følge av pandemien. Dette har igjen påvirket mannskapssituasjonen. Det er strenge og ufravikelige opplærings- og kompetansekrav knyttet til de nye elektriske båtene, og det tar tid å lære opp nye mannskap. Når leveransen er forsinket, blir følgelig også opplæringen forsinket, heter det i pressemeldingen til selskapet.

I tillegg har det i kjølvannet av pandemien blitt vanskeligere for alle næringer å få tak i kvalifisert personell. Dette er en nasjonal utfordring som dessverre også har rammet øybåtene.

– Rekrutteringssituasjonen er veldig vanskelig. Vi jobber med alle tenkbare rekrutteringsveier, men det vil ta tid før vi er i mål og tilbudet kan gå slik det var planlagt, sier daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø.

Forutsigbart tilbud

Det at Boreal innstiller avganger, får konsekvenser for selskapet i form av gebyrer som er regulert i kontrakten. Siden påske har Ruter også fulgt opp Boreal flere ganger i uken, og kommet med krav til iverksettelse av fortløpende tiltak. Beslutningen om å justere rutetilbudet er tatt av selskapene i fellesskap, og kommer som et resultat av forsikringer fra Boreal om at dette vil stabilisere tilbudet og gi kundene mer forutsigbarhet.

– Det sitter langt inne å redusere antall avganger i det populære båttilbudet på sommeren, men tilbudet vil fremdeles være godt, med flere avganger i timen. Både Ruter og Boreal har store forventninger til, og tro på, de elektriske båtene og det forbedrede utslippsfrie tilbudet til innbyggere og turister.

– Det at vi nå i en periode reduserer tilbudet på linje B2 er ikke ønskelig, men vi er opptatt av å skape et stabilt rutetilbud og mer forutsigbarhet for de som skal ut til øyene i indre Oslofjord i sommer, avslutter Bruun.

Slik blir tilbudet fra 27. juni:

  • B1 – Fremdeles to avganger per time til Hovedøya, Lindøya Øst, Gressholmen, Bleikøya, Nakholmen og Lindøya Vest.
  • B2 – Fra halvtimes til timesrute til Hovedøya, Gressholmen og Langøyene.

Bildeserie

Bli med inn på de nye øybåtene