Gå til sidens hovedinnhold

– I tre år har de hatt mulighet til å gjøre noe med problemet, uten at de har tatt grep

– Det er skuffende at de ikke tar mer ansvar selv, men nå får vi snart på plass en regulering, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).

I dag ble det kjent at tre store elsparkesykkelaktører i Oslo går sammen for å stevne kommunen.

Dette gjør de i et forsøk på å stanse makstaket på 8.000 sparkesykler i hovedstaden, som ligger i kommunens forskrift, og som etter planen skal tre i kraft i september.

Det er Voi, Ryde og Tier som tidligere i dag uttalte at de onsdag ettermiddag leverer stevningen til Oslo tingrett.

Nå svarer kommunen tilbake.

– Forventet mer velvilje

– I flere år har denne uregulerte bransjen tjent svært gode penger på å fylle Oslos gater med elsparkesykler, og dette illustrerer egentlig godt hvor krevende det har vært å få aktørene til å ta ansvar selv. Jeg hadde nok forventet litt mer velvilje fra de største utleieselskapene, men det er dessverre ikke overraskende at de velger å motsette seg, forteller byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Stav (MDG) til Avisa Oslo.

Hun legger til at det er helt greit å få en juridisk vurdering av dette, men omtaler problemstillingen som en «svært kaotisk situasjon».

– Regjeringen har ikke gitt kommunene mulighet å regulere utleie av elsparkesykler. Flere av aktørene har gjort situasjonen verre ved å ta seg til rette uten å følge kommunens oppfordringer. I tre år har de hatt mulighet til å gjøre noe med problemet, uten at de har tatt grep.

Les også

Tier, Voi og Ryde stevner Oslo kommune

Håper på bedring

Stav sier at hun er veldig glad for loven som ble vedtatt på Stortinget før sommeren, som gir kommunene mulighet til å regulere elsparkesykkelutleie.

– De nye reglene vil tre i kraft fra månedsskiftet, og jeg håper og tror at situasjonen vil bli mye bedre fremover. Vi kan ikke akseptere at folk opplever det som utrygt å bevege seg rundt i byen fordi det flyter elsparkesykler i gatene.

«Uholdbar situasjon»

Hun mener at taket på 8.000 elsparkesykler er satt for å «sikre trygghet og en god framkommelighet for alle i Oslos gater», og omtaler situasjonen som uholdbar for mange eldre, synshemmede og rullestolbrukere i byen.

– Omfanget av skadde elsparkesyklister har også blitt så stort at helsevesenet roper varsku. Dessverre har flere av aktørene likevel valgt å ignorere gjentatte oppfordringer fra kommunen om å følge det nye regelverket før det trer i kraft. Det er skuffende at de ikke tar mer ansvar selv, men nå får vi snart på plass en regulering.

Les også

Bolt vil utestenge brukere som slenger fra seg elsparkesyklene

Kommentarer til denne saken