Gå til sidens hovedinnhold

Her slår bybetjentene til mot elsparkesykkelkaoset

Her slår Bymiljøetaten til mot kaoset med elsparkesykler på Tjuvholmen. Aldri har Oslo kommune tauet inn så mange i løpet av så kort tid som i helgen. Eierne må ut med 440.000 kroner i gebyr før de kan få dem tilbake.

De lempet sykkel på sykkel inn i Falck-bilen da Avisa Oslo var til stede på Tjuvholmen lørdag. I alt 30 skulle vekk derfra.

Denne helgen har Bymiljøetaten fjernet 277 elsparkesykler fra Oslo-gatene, opplyser kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Bymiljøetaten til AO.

De åtte utleieselskapene som eier dem, må punge ut med 440.430 kroner i gebyr for å få dem ut igjen fra inntauingstomta på Ulven.

Alarmen gikk hos utleieselskapene lørdag ettermiddag da flere av dem ble varslet om at Bymiljøetaten var i gang med sine inntauinger.

Avisa Oslo var vitne til at ett av selskapene kom til Tjuvholmen og fjernet de som tilhørte selskapet, for å unngå borttauing.

Les også

Her tar de ulovlige elsparkesyklister: – Behov for en kontroll

Henslengt

Varmen har medført at folk strømmer til strender og populære områder. Lørdag ettermiddag var det et salig kaos av elsparkesykler som lå henslengt eller sto og sperret for all annen trafikk ved innkjøringen til Filipstadveien.

Også til Bjørvika og Sørenga har det vært mange som har valgt å leie elsparkesykkel, men syklene ble stående å sperre for gående i Operagata, viser AOs bilder. Også på Aker brygge/Rådhuskaia var det stappfullt med sparkesykler som sperret for gående.

– Kaos!

– For et kaos! ropte folk som prøvde å snirkle seg forbi de henslengte elsparkesyklene på Tjuvholmen.

To betjenter fra Bymiljøetaten hadde bedt om støtte fra Falck, og de stilte med varebil som det var planlagt å stappe 30 sparkesykler inn fra stedet.

Før betjentene kom til Filipstad lørdag, hadde de fjernet 30 fra Huk. Svært mange ga betjentene tommel opp for arbeidet, folk reagerte kraftig over det de var vitne til. Bussene fikk rett og slett problemer med å vende på stedet og ba om assistanse, får Avisa Oslo opplyst.

Les også

Full krangel om elsparkesykler i Oslo: – Dette bærer preg av panikk

Norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde, skriver til AO at selskapet fredag hadde 50.000 turer, og at dette viser at elsparkesykler er blitt et foretrukket transportmiddel.

– Men vi liker ikke at det blir parkeringskaos, og det er et skrikende behov for tilrettelegging av arealer og infrastruktur for både sykler og elsparkesykler, skriver hun.

Kommentarer til denne saken