– Dette er et konsept som ingen andre byer i Europa har fått på plass og vi mener dette er en viktig del av elektrifisering av fritidsbåtflåten i Norge, sier Erik Brauner, styreleder i Sjølyst Marina, i en pressemelding.

– Vi er i en unik posisjon i Norge, og ikke minst i Oslo, med Sjølyst som knutepunkt for publikum, nærhet til vannet og opplagsmuligheter. Beliggenheten er perfekt for elbåter og båtdeling, og vil gi langt flere av Oslos beboere muligheten til å nyte båtlivet på den fantastiske Oslofjorden, legger han til.

Populært tilbud

Men det er ikke bare stor, ny båthavn som planlegges. I forbindelse med økt etterspørsel etter båtdeling og elektriske båter, har Sjølyst Marina for sesongen 2021 inngått en avtale med Kruser AS om å etablere elbåtpool med tilrettelegging av 2–3 plasser for elbåt-deling.

Kruser har hatt suksess med sin satsing på elbåtpool og startet i 2020 opp på Aker Brygge i Oslo og Oksenøya Marina i Bærum. Alle medlemskap ble raskt utsolgt i 2020, og hele 90 prosent av fjorårets medlemmer blir også med i 2021.

– Vi er svært glade for at båtforeningene i Bestumkilen, som oss, ser at elbåt og båtdeling vil være viktig i fremtidens båtliv og at de vil bidra til at flere får tilgang til de gode opplevelsene på sjøen. Vårt tiårsmål er å gjøre deling av nullutslippsbåter til den nye normen for vår målgruppe innen 2030, sier Christer Ervik, daglig leder i Kruser AS.

Åpner sjøen for flere

Magne Elvik i Kongelig Norsk Båtforbund er glad for at flere nå får mulighet til å komme seg på sjøen.

– Friluftslivet på sjøen er vel så viktig som det er i Marka. Båtpool er med å sikre at flere får tilgang til sjøen i de tilfeller der man ikke ønsker å eie egen båt. Kombinerer vi dette med nullutslippsbåter skaper vi en vinn-vinn situasjon for båtlivet, sier Magne Elvik i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF).