Dypt under bakken, i den nye Blixtunnelen på Follobanen, suser det hver eneste dag anleggsarbeidere fram og tilbake på el-sykler. Til sammen utgjør det et enormt antall kilometer.

For halvannet år siden ble det lagt jernbaneskinner i tunnelen. Da var det ikke lenger plass til å kjøre bil inne i tunnelen. Uten vende- og sidespor er det også en nærmest umulig oppgave å organisere effektiv transport på de nye skinnene.

Dermed ble det en helt ny ny hverdag for arbeiderne hos den spansk-italienske entreprenøren Acciona Ghella JV.

Antonio fra Malaga anslår at han har syklet opp mot 10.000 kilometer det siste halvannet året. Noen ganger skrur han av motoren i sykkelen for å få litt ekstra trening.

– Jeg har helt klart blitt i bedre form, sier han til Avisa Oslo.

Han er nede i tunnelen hver eneste dag, og tilbakelegger rundt 40 kilometer på sykkelsetet om dagen.

Å gå de enorme avstandene i tunnelen er heller ikke noe alternativ.

– Noen steder kommer du rett og slett ikke fram til uten å bruke sykkelen, sier Antonio.

Også kollegaen Gonzalo, fra Madrid, får sine kilometre på sykkelsetet. Han er nede i tunnelen cirka tre dager i uka. Da blir det rundt 15 kilometer på sykkelen.

– Det er en veldig effektiv måte å forflytte seg på, sier Antonio.

AO fikk være med inn i den nye tunnelen under Middelalderparken, starten på Follobanen mot Ski. Video: Werner Juvik