De tre grunnleggerne Pouria Ruhi (39), Siavash Shahkarami (29) og Øyvind Holm-Johnsen (40) har lansert en trafikkskole-app for folk som skal ta lappen.

– Ambisjonen vår er å tilby den beste trafikkopplæringen som overhodet er mulig, og digitalisere det som bør digitaliseres, så det blir enkelt for eleven å gjennomføre, sier Pouria.

Digitalisert trafikkskole

De ferske trafikantene bruker appen for å bestille kjøretime og bestemmer hvor de skal bli plukket opp av kjørelærer. Etter timen får de blant annet oversikt over hvor de har kjørt og tilbakemeldinger fra kjørelærer på appen. Ledsager får også mulighet til å se progresjonen.

Dette er revolusjonerende, mener skaperne selv.

– Vi har digitalisert hele denne reisen her slik at den er enkel, oversiktlig og lett tilgjengelig, sier Pouria.

Målet er å bidra til nullvisjonen – altså at ingen blir drept i trafikken.

– Kjørelærer sender tilbakemelding på app, slik at eleven er forberedt på både det trafikale og teoretiske. Da begynner du å få bevisste trafikanter, og det er det vi ønsker å bidra til, forteller Pouria.

Omsatt for 2,5 millioner kroner

Siden august har guttene testet ut appen, og allerede omsatt for 2,5 millioner kroner med omtrent 200 betalende elever.

– For meg ligger det så mye mer bak det tallet. Jeg er veldig glad for den tilliten vi har fått. Når du er ny på markedet, så skal det ganske mye til før noen går med på å betale rundt 30.000 kroner til oss. Men det har folk gjort, og det for meg tyder på at appen har fungert og at vi har flinke trafikklærere. Den tryggheten elevene har fått i den bilen under første kartleggingstimen, handler bare om den kunnskapen lærerne har og måten de kommuniserer på, sier Pouria.

Pandemien har ikke hindret fulltidsgründerne å jakte på visjonen om å skape gode trafikanter.

– Vi liker å gjøre ting litt vanskelig, ler Pouria.

– Vi kan ikke vente til verden er tilbake normalen. Vi er strenge og forsiktige med smittevern, men vi kan ikke vente til hele befolkningen er ferdig vaksinert, sier Øyvind.

Ikke revolusjonerende

Det er positivt at det kommer en konkurrent, men bransjen fungerer bra som den er i dag. Det mener Torgeir Abusdal, administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

– Dette er ikke revolusjonerende i forhold til de andre trafikkskolene i dag. De har en app, men på de fleste trafikkskoler kan du nå bestille time på nettet.

Abusdal synes også det er en fordel å ha samme kjørelærer gjennom hele prosessen.

– Det handler om å få en god trafikklærer og ikke at du styrer dette gjennom en app.

Lettere med app

Sofie Stensø (21) har siden september brukt den nye appen for å gjøre seg klar til oppkjøringen som er i mars.

– Jeg var usikker på hvilken trafikkskole jeg skulle velge, men det var kult å prøve noe som er helt nytt.

Hun forteller at hun brukte en annen kjøreskole i 2018, men liker fleksibiliteten med appen.

– Nå liker jeg å ha alt på app. Her synes jeg det er lettere å bestille time og det er tilpasset etter mitt behov. Tidligere måtte jeg ringe å bestille time. Det at det er appstyrt, gjør at det er lettere å bruke og mer motiverende. Du må ikke søke opp informasjonen, du har alt samlet på en plass.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, mener det ligger et stort potensial på nettet.

– Mer av aktiviteten vår flyttes over på nett. Her ligger det et stort potensial for dem som klarer å tilby nye tjenester og løsninger som kundene etterspør – eller som de kanskje ikke visste at de trengte. Oppstarts- og vekstbedriftene går foran i å utvikle nye løsninger basert på innovasjon, teknologi og bærekraftige forretningsmodeller.

Nødvendig med innovasjon

Øyvind forteller at det ikke har skjedd mye på teknologifronten i trafikkskolebransjen siden han tok lappen for 20 år siden.

– Nå er vi vant til at alt skjer på mobilen. Når vi hører at man må ringe for å booke en time hos en trafikklærer, så er det noe alvorlig galt og et kjempe stort rom til å gjøre noe spennende og noe som kan påvirke mange mennesker. Det er unikt i Europa, sier han.

Stig Arne Graven, som er fagansvarlig og trafikklærer, har vært i bransjen i 29 år og har jobbet mye med trafikklærere og utvikling av materiell.

– Jeg har vært forkjemper av innovasjon og lett etter karer som det her i 20 år.

Gründerne forteller at de har i løpet av tre år brukt mye av tiden på research og intervjuet elever, foresatte og trafikklærere. De opplever at det er et behov for modernisering.

– Vi har digitalisert om omstrukturert for å optimalisere arbeidsforholdene for læreren og utdannelsesforløpet for elev og ledsager, sier Pouria.

For hele Oslo

Kjøreskolen opererer over hele byen.

– Vi henter elevene og det er ganske unikt i bransjen. Vi har elever som har blitt hentet i Lysaker til Mortensrud til Stovner til Nord-Marka, sier Øyvind.

– Vi er en trafikkskole for hele Oslo. Vi er til stede overalt fordi vi er digitale, legger Pouria til.

Trafikklærer Stig Arne forteller at dette er mulig på grunn av den digitale plattformen.

– Lærerne har tilgang på hva elevene skal jobbe med på appen, sier Stig Arne og forteller at han har etablert et fagakademi der alle trafikklærerne får faglig oppdatering hver uke.

– Vi opplever det som en bedre opplæringsprosess for eleven og kjørelærer kan nå kun konsentrere seg om faget, sier Pouria.

Saken fortsetter under bildet.

Videreutvikling

I første omgang ønsker gründerne å tilby et produkt som er lett å bruke og skape trygge trafikanter, men ønsker å utvikle seg etter hvert.

– Vi ønsker først og fremst å øke trafikklærere og kompetansen deres, sier Pouria og legger til at de er heldige som får lov til å jobbe med noe de synes er gøy.

– Ambisjonen med dette selskapet er å ta det ut av Norge, for vi mener at veien ligger åpen for å ta det så stort vi ønsker og klarer, sier Øyvind.