Gå til sidens hovedinnhold

Forbyr utleie av elsparkesykler om natta i Oslo

Byrådet har i dag vedtatt å nattestenge for bruk av elsparkesykler mellom klokken 23.00 og 05.00, og setter tak på 8.000 elsparkesykler i Oslo.

Byrådet i Oslo vedtok tirsdag en lokal forskrift for utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn. Forskriften har vært på høring, og den største endringen er at det nå blir nattestenging mellom kl. 23.00 og 05.00 hver dag, skriver Byrådet i en pressemelding.

– Det har vært en uholdbar situasjon for mange i byen vår, spesielt for blinde, svaksynte, rullestolbrukere og eldre. Vi har jobbet i ekspressfart for å få på plass en forskrift, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel i pressemeldingen.

Det opprinnelige forslaget var at det skulle forbys utleie mellom kl. 01.00 og 05.00 alle dager. Etter at byrådets forslag til forskrift ble sendt på høring, har Oslo universitetssykehus kommet med en klar oppfordring om å stenge for utleie allerede klokken 23. I juni var det nemlig flest skader i timen før midnatt.

Bare i juni ble det registrert 421 ulykker på elsparkesykler. Legevakta har til og med trappet opp bemanningen i helger og på kvelder på grunn av alle ulykkene.

– De to viktigste tiltakene er å redusere antall elsparkesykler fra over 20.000 til 8.000, og å innføre nattestenging. Vi ser fra ulykkestallene at det er svært høy risiko for alvorlige skader ved kjøring med elsparkesykkel om natten. Derfor stenger vi for utleie mellom klokken 23 og 05 alle dager. I tillegg vil vi blant annet stille krav om hvor elsparkesykler kan brukes, sier Stav.

Trår i kraft fra september

Byrådsleder Raymond Johansen sier i pressemeldingen at alle gatene i Oslo skal være trygge for alle

– Gatene i Oslo skal være trygge for alle. Elsparkesykkel-situasjonen i sommer har blitt enda verre enn vi fryktet, fordi vi ikke fikk lov av regjeringen til å regulere dette tidligere, og aktørene i altfor liten grad har tatt ansvar, til tross for tydelige oppfordringer. Nå sørger vi for regler som gjør at dette kan bli et positivt bidrag i byen, i stedet for en farlig plage, sier han.

Den nye forskriften vil være gjeldende fra begynnelsen av september. Utleieaktørene som driver i dag vil få informasjon om prosessen videre. Kommunen må følge saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven og forskriften vil om kort tid kunngjøres før det åpnes for å søke om tillatelse til å leie ut elsparkesykler.

– I mellomtiden har jeg en klar forventning om at utleieaktørene tar situasjonen vi står i på alvor, og iverksetter de kravene vi stiller med det samme. Når omfanget av skader ved bruk av elsparkesykler er så stort at helsevesenet roper varsku, må aktørene også ta selvstendig ansvar for situasjonen, sier Stav.

De viktigste tiltakene i forskriften:

  • Antallet små elektriske kjøretøy som kan leies ut er 8 000, og fordeles på de aktørene som får tillatelse etter søknad.
  • Krav om spredning av kjøretøyene i fire soner i byen, som ca. følger ringveiene.
  • Tilbudet må stenges om natten mellom 23–05.
  • Kommunen har mulighet til å innføre soner med forbud mot bruk og /eller parkering, eller hastighetsbegrensning. Sonene vil kunne innføres når som helst i tillatelsesperioden, og kan være midlertidige eller permanente.
  • «Stilletid» for elsparkesyklene. Alarmfunksjoner med lyd skal være avslått mellom kl. 20 og 07 natt til hverdager, og mellom kl. 20 og 09 natt til lørdager, søndager og helligdager.

– Avvikler nærmest tilbudet

Dette får Voi-sjefen til å reagere.

– Elsparkesykler er et populært tilbud som kan fungere enda bedre, men som nå byrådet nærmest avvikler. Å sette et tak på antall elsparkesykler og gjøre det forbudt å kjøre om natten er en kunnskapsløs overregulering. Det er synd for de hundretusenvis som har stor nytte av elsparkesykkel hver dag, sier Voi-sjef for Norge og Finland Christina Moe Gjerde til Avisa Oslo.

– Når kommunen nå vil dele de 8.000 elsparkesyklene likt mellom selskapene, får vi en tap-tap-situasjon der mange utleieaktører vil melde seg på, men ikke levere. Dette vil føre til et langt mindre attraktivt tilbud for brukerne, slik som har skjedd i Madrid i Spania, fortsetter hun.

Hun sier at elsparkesyklene har kommet for å bli og er et transporttilbud som folk beviselig vil ha:

– Når kommunen får på plass en anbudskonkurranse, bygger ut sykkelveinettet og dedikerer parkeringsareal til elsparkesyklene vil alle tenke på dagens beslutning som bakstreversk, lite fremtidsrettet og lite gjennomtenkt.

Vil ha promilleforbud

Bolt valgte forrige uke å stenge alle sine elsparkesykler på nattetid i helgene på grunn av den økende skadestatistikken. De ser allerede effekten.

– Over 10 prosent av passasjerene våre i helgen er elsparkesykkelbrukere som heller har valgt å ta en Bolt taxi. Vi synes det er fint å se at brukerne tar både helsepersonells og myndighetenes oppfordring på alvor, ved å unngå å bruke elsparkesyklene i beruset tilstand på nattetid, sier Thomas Barbo, talsperson for Bolt i Norge, i en pressemelding.

I helgen økte antall taxiturer hos selskapet med 25 prosent, sammenlignet med samme periodehelgen før.

Barbo håper nå på promilleforbud.

– Jeg håper også at myndighetene tar dette på alvor, og innfører et promilleforbud så snart som mulig. Det å stenge elsparkesyklene om natten er ikke en langsiktig løsning, det påvirker dem som ønsker å bruke elsparkesyklene på en forsvarlig måte på nattetid i helgene. For eksempel de som skal hjem fra jobb, sier han.

Les også

Suzanne vil aldri bruke elsparkesykkel igjen: – Knakk beinet rett av

Les også

Elsparkesyklist kjørte på gravide Uzoma (29): – Jeg tenkte bare at jeg ikke måtte falle

Kommentarer til denne saken