Gå til sidens hovedinnhold

Finansministeren om billettrøbbel – kan gi unntak fra krav om bank-ID

Finansministeren kritiserer Ruter for å ikke bruke unntaksmuligheter i nytt EU-regelverk. Det er ikke nødvendig å kreve bank-id for gjentatt betaling av småbeløp.

Fra nyttår har det blitt mer tungvint å kjøpe digital bussbillett i Oslo. Det er et nytt Eu-regelverk, PSD2, som fører til at bank-id på tastes inn oftere enn før. Saken har skapt stort engasjement.

Avisa Oslo har skrevet om saken gjentatte ganger.

Les også

Arne reagerer på nye billettkjøp-regler: – Det er tungvint

Denne uken ville stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) stille finansminister Jan Tore Sanner (H) til ansvar ved å spørre om det er hensiktsmessig at man må identifisere seg med bank-id hver gang man skal kjøpe en bussbillett på nett.

Sender ballen tilbake

I svaret skyter finansminister Jan Tore Sanner ballen tilbake til Ruter. Selskapet har tidligere skyldt på bankene og hevdet at det ikke hadde annen valgmulighet enn å kreve bank-id.

Sanner legger vekt på at det finnes fire unntaksmuligheter for gjentatte betalinger av småbeløp, men at selskaper som Ruter likevel stiller krav om bruk av Bank-id ved godkjenning av transaksjoner.

Finanstilsynet publiserte en grundig artikkel i begynnelsen av februar om temaet.

– Unntakene gjelder for tilfeller der det anses å være mindre risiko for svindel og tap for betaleren, påpeker Sanner.

Vipps er blant selskapene som har innført en automatisk godkjenning av beløp under 300 kroner.

Flere unntak

Men det finnes flere unntak som også kan gjelde høyere, gjentatte summer. Det kan være tilfelle med et månedskort. Da vil det var en økt risiko for svindel og tap for den som betaler hvis man for eksempel må taste pinkode og passord mens det er rushtid på T-banen. Unntaket vil da gjelde hvis man abonnerer på et månedskort.

Selskap som Ruter kan også gjennomføre egne analyser som kan legges til grunn ved betaling. Det betyr at de altså til en viss grad kan bestemme selv hva som skal til for å droppe kravet om ekstra autentisering.

Les også

Dzejlana (14) kan ikke lenger kjøpe billett på T-banen: – Mamma må sende meg billett

Finansminister Sanner ber derfor de enkelte selskapene selv finne en løsning.

– Jeg legger til grunn av tilbydere av betalingstjenester og ulike tjenesteleverandører finne løsninger som gjør det enklere for brukere å benytte seg av elektroniske betalingsløsninger, sier Sanner.

Avisa Oslo kontaktet Ruters pressevakt på fredag. Lørdag formiddag har vi fått svar.

– Henvender seg til bankene

Ruter mener at Sanners svar er tolket unyansert og viser til følgende del i Finansministerens skriftlige svar:

«I eksempelet med kjøp av bussbilletter, som representanten tar opp, er det altså fire mulige unntak som tilbydere av betalingstjenester kan vurdere å benytte, og som vil gjøre at reisende kan unntas fra kravet om sterk kundeautentisering ved kjøp av billetter.

På bakgrunn av Finanstilsynets presisering av mulige unntak, legger jeg til grunn at tilbydere av betalingstjenester og ulike tjenesteleverandører - som f.eks. kollektivselskap - finner løsninger som gjør det enklere for brukere å benytte elektroniske betalingsløsninger.»

– Uthevelsen av «som tilbydere av betalingstjenester» er for å understreke at unntaksreglene i PSD2 regelverket i hovedsak henvender seg til tilbyderne – dvs bankene. Dette er også presisert i Finanstilsynets skriv som Finansminister Jan Tore Sanner også henviser til, svarer pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

– Ruter er i løpende dialog med bankbransjen og deres prosesseringsleverandører for kortbetaling, der vi samarbeider om hvordan vi skal få til en bedre flyt for våre felles kunder. Bruk av BankID eller unntak for verifisering er knyttet til bankenes sikkerhetsløsninger, og det er ulike regeloppsett fra de ulike bankene basert på bankens risikovilje, fortsetter han.

Han legger til at selskapet ønsker en konstruktiv dialog og jobber for en bedre løsning, men mener at dette er bankenes beslutning og ansvar.

Kommentarer til denne saken